AR i kundeservice:
«Ser» WiFi-signalene i hjemmet
Telia tar i bruk AR for å gi enda bedre personlig kundeservice – kan visualisere dekningen i et rom.
Ved hjelp av utvidet virkelighet, eller «augmented reality»
(AR), kan Telias utsendte servicefolk «se» WiFi-signalene i kundens hjem. Med
helt spesielle AR-briller viser signalene seg som fargerike stolper i luften,
og dermed kan man enkelt visualisere hvor i rommet dekningen er best.
– Dette åpner for helt unik og personlig kundeservice, og å bistå kundene med deres utfordringer med internett hjemme blir betydelig enklere og mer effektivt, sier Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge. – Ved å visualisere WiFi-dekningen kan vi på en helt ny måte hjelpe kundene til å finne den optimale plasseringen av utstyret og dermed best mulig nettopplevelse.
De aller fleste har erfart det: internett fungerer bedre i noen deler av hjemmet enn andre. Med dette verktøyet blir det enklere å finne ut hvor skoen trykker og løse utfordringene med dårlig innendørsdekning.
Fargerike WiFi-signaler
Telia Personlig Service er et tilbud til kunder i Oslo-området i første omgang, der Telia sender en servicemedarbeider hjem som kan hjelpe med oppkobling av tv og internett, og ikke minst opplæring i hvordan utstyret fungerer. Som en del av Personlig Service vil Telia nå som en pilot ta i bruk AR: ved utfordringer med innendørsdekning kan servicemedarbeiderne nå ved hjelp av utvidet virkelighet se WiFi-signalene som fysiske farger – enten røde, grønne eller gule «stolper» i luften. Dermed blir det tydelig hvor i rommet signalene er sterke og hvor de er svake.
Den California-baserte startupen BadVR står for løsningen, og Telia Norge har inngått samarbeid med dem. Med BadVRs software SeeSignal SW blir WiFi-signalene målt og beregnet for hele rommet. Denne programvaren i kombinasjon med Microsofts AR Headset Holo Lense 2 visualiserer hvordan WiFi-signalene sprer seg i rommet. Med AR-brillene kan Telia da se hvordan signalene endrer seg når man flytter rundt på rutere og Mesh-løsninger. Kundene vil enklere kunne se forskjellen selv og tilpasse seg hvordan dekningen er avhengig av hvor i leiligheten man befinner seg.
– Hvis vi fysisk kan se ved hjelp av grønne stolper at dekningen er mye bedre i det ene hjørnet av stua sammenlignet med det andre, kan vi tilpasse hvor vi plasserer utstyret eller hvor man oppholder seg når man bruker nettet sitt, sier Svendsen. – Dette er bare begynnelsen på hvor utvidet virkelighet kan ta oss, og vi gleder oss til å utforske mulighetene.
Om BadVR: BadVR | About Us