Tester ut førerløse varebiler
I samarbeid med en britisk hjemleveringstjeneste lanserer Ford nå et nytt forskningsprosjekt for å se potensialet selvkjørende biler kan ha for varelevering på døren.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Ford har planlagt å investere hele 7 milliarder dollar i selvkjørende biler over ti år, frem til og med 2025.
Det er hjemleveringstjenesten Hermes som er den første partneren i Fords nye «Self-Driving Vehicle Research Programme». Målet med samarbeidet er å bedre forstå hvordan andre trafikanter vil reagere på førerløse biler.
For å kunne teste ut funksjonene, «jukser» man imidlertid litt.
Den spesialtilpassede Transit 2T som blir brukt har egne sensorer som etterligner en førerløs bil. Førersete i bilen er også lagd på en slik måte at det for de på utsiden ser ut som om det ikke sitter noen bak rattet.
– Når vi nå planlegger å produsere førerløse biler, er det viktig at vi ikke bare fokuserer på teknologien, men også på hva det kan tilføre våre kunder. Den beste måten å gjøre dette på er å prøve det ut i det virkelige liv, sier Richard Balch, director, Autonomous Vehicles and Mobility i Ford Europa.
Satser stort på selvkjørende biler
Ford har i seks år vært den europeiske markedslederen i nyttekjøretøysegmentet. Ved å trekke veksler på erfaringen fra budbilselskaper, har de identifisert nye muligheter for bruk av selvkjørende biler.
Ford har testet førerløse teknologier i store byer i USA og har planlagt å investere hele 7 milliarder dollar i selvkjørende biler over ti år, frem til og med 2025. Fra 2021 skal hele 5 av disse milliardene brukes.
Bud til fots og selvkjørende varebiler
En nyttekjøretøysjåførs ansvar strekker seg ofte utover det å kjøre fra et sted til et annet. De laster varebilen opp og leverer ut pakker til mottakeren. I dette forskningsprosjektet skal imidlertid føreren spille en helt passiv rolle. Bud til fots skal ved hjelp av en app på sin smarttelefon sende bud på bilen, og etter at den har stoppet - låse seg inn i lasterommet. Vel inni varebilen vil de få hjelp av både en stemme som aktiveres og digitale skjermer for å finne skapet som inneholder pakken de skal ta videre til den endelige mottakeren.
Forsøket med Hermes, som skal gå over to uker, bygger på suksessen Ford hadde med deres siste «Last Mile Delivery-prosjekt» i London. Her var det et team av bud til fots som hentet ut pakker fra en varebil og fullførte de siste kilometerne fra varebil til endelig leveringssted. Dette ga både en rask, bærekraftig og effektiv levering i byer.
Forskningen vil gjøre Hermes og andre bedrifter i stand til å utvikle et system for hvordan team kan jobbe sammen med førerløse biler.
– Verdifullt for hele industrien
– Det er et spennende prosjekt som handler om å forstå potensialet for selvkjørende biler og om de har en rolle i varelevering på lang sikt. Vi utvikler og utforsker denne type konsepter hele tiden, og ser frem til å få de første resultatene fra dette som helt sikkert vil være verdifulle for næringen, sier Lynsey Aston, head of product, Innovation and Onboarding hos Hermes.
Fords forskere har også utviklet et lysbasert system for de førerløse bilene som skal gjøre andre medtrafikanter i stand til å forstå hva den førerløse bilen skal foreta seg.
I samarbeid med Fords partner på selvkjørende teknologier, Argo AI, gjennomførte bilprodusenten nylig levering av blant annet ferskvarer med selvkjørende biler helt frem til sluttmottakeren. Dette skjedde i Miami i Florida.