Radiohistorie
Da Sverre M. Fjeldstad stilte opp for Radionette
Flere kjente kunstnere – blant annet Sverre M. Fjelstad og Omar Andréen – ble brukt av Radionette i deres markedsføring.
Radionette-gründer Jan Wessel brukte allerede på 1950-tallet velkjente kunstnere i sin markedsføring. Det var The Monn Keys, Egil Monn-Iversens populære sanggruppe - Sølvi Wang, Per Asplin, Oddvar Sanne, Arne Bendiksen.
På 1970-tallet stilte en annen av tidens kjente TV-stjerner opp for Radionette - Sverre M. Fjelstad (17. oktober 1930 - 28. mai 2024), naturfotografen og fjernsynsprodusenten hadde sine egne og mange naturprogrammer på NRK-fjernsynet. Han ble en legende for mange nordmenn på 60- og-70-tallene - den tids kjendis som gledet mange seere med sine fantastiske natur- og dyrebilder. Fjelstad ga en hel generasjon nordmenn et forhold til naturen.
Sverre M. Fjelstad og hans spesielle dyrebilder ble i vintermånedene 1974 og -75 benyttet i reklamen for Radionette farge-TV CM6.
Introduksjonen til denne reklamen skjedde som særtrykk i Aftenposten 6. desember 1974 under overskriften: Nå er det tid for farge og stereo. Radionette – et navn med tradisjoner. Øverst i særtrykket var det bilde av Sverre M. Fjelstad på TV-skjermen til et av to Radionette-farge-TV. Og nedover på siden var bilder og tekster av Radionettes Kurér 1010, stereoanleggene SM40 og andre Radionette-produkter.
Tekst for farge-fjernsynet: «Er Sverre M. Fjeldstad fornøyd med Radionettes farge-TV, så blir nok du også fornøyd. «Jeg er aldri så kritisk som når jeg ser mine egne dyrefilmer på skjermen. De setter store krav til fargegjengivelsen. Selv har jeg et Radionette farge-TV som jeg er fornøyd med, og det jeg legger mest vekt på, er at fargene er naturlige, ikke overdrevne. Naturens farger er gode nok.» Sverre M. Fjelstad.»
Forfatteren spurte den gang reklamesjefen i Radionette om hvordan han klarte å få Sverre M. Fjelstad interessert i at hans dyrebilder skulle bli benyttet i reklamen for Radionettes farge-TV. Reklamesjefen fortalte at en av de største utfordringene var å finne frem til Sverre M. Fjelstad.
Det økonomiske oppgjøret gikk greit for seg og hvilke bilder som skulle brukes i reklamen. Likeledes at det skulle være et særtrykk i Aftenposten. Fjelstad hadde imidlertid hemmelig adresse og telefonnummer. Men etter mye arbeid lyktes det å få fatt i begge deler. Telefonnummeret var det vanskeligste. Å kommunisere uten telefon ville være nærmest håpløst. Reklamesjefen måtte høytidelig love Fjelstad at han ikke måtte gi telefonnummeret til andre. Det lovet han.
Det var en stor bragd for Radionette å kunne få brukt Fjelstads dyrefotografier i reklame for farge-fjernsynet. Det lå i tiden at fjernsyn i farger var noe mange forbrukere ønsket seg, selv om det lå høyt i pris - nesten tre ganger høyere i pris enn sort/hvitt-fjernsyn.
Imidlertid hadde Sverre M. Fjelstad et godt poeng: «Naturens farger er gode nok».
Omar Andréen (1922-2010) var en velkjent billedkunstner. Ofte ga bedrifter brennevin, konfekt eller blomster til sine gode kunder ved anledninger som til jul. Det gjorde også Radionette i mange år. Men til julen 1975 ble det en helt annen gave. Det var et litografi av kunstneren Omar Andréen fra Asker, gitt til de større forhandlerne. Fra noen kunder fikk vi høre at det var en fin og varig gave som de satte stor pris på.
Litografiene, som ble gitt til mange kunder, var trykket i 1972 i nokså store opplag, nær 200 eksemplarer. Julegavene skulle være en hyggelig takk for året, og ingen kostbar gave. Forfatteren har selv et av Andréens litografier av naturen med noen små fugler i bjørketrærne. Tre av fuglene er en hakkespett.