XR:
Spår vekst for øyenære skjermer
Leveranser av øyenære skjermer for XR-applikasjoner vil ifølge øke med 67% i 2023, ifølge analyseselskap.
– Leveranser av øyenære skjermer for XR-applikasjoner, inkludert AR, VR og MR, vil være på 24 millioner i 2023 med 67 % årlig vekst, ifølge ny forskning fra Omdia.
På grunn av global inflasjon, nedstengninger i noen kinesiske byer og svak etterspørsel, presterte alle elektroniske forbrukerenheter dårlig i 2022, og XR-produkter var intet unntak. XR-applikasjoner består av AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) og MR (Mix Reality). XR-enheten er representert i form av både monterte enheter og smarte briller.
I en kommentar til de nye dataene sa senioranalytiker Kimi Lin: - Forsendelser av øyenære terminalenheter gikk ned i 2022 til 14 382 tusen enheter, en nedgang på 1,3 % år-for-år (YoY) og under forventningene. Selv om Omdia har revidert langsiktige prognoser betydelig, er vi optimistiske for 2023 på grunn av nøkkelprodukter som Sony PSVR 2, Apples mixed reality (MR) hodesett, og Meta Quest 3 samt nye produktlanseringer som forventes fra HTC, som vil alle bringe en ny runde med vekst.
Når det gjelder salg, nådde inntektene øyenære skjermer for XR-applikasjoner 620 millioner dollar i 2022 og vil øke til 1,15 milliarder dollar i 2023 – det første året øyenære skjermer for XR-applikasjoner vil passere milepælen på 1 milliard dollar.
Skjermer for VR-applikasjoner utgjør fortsatt hoveddelen av forsendelsene. Med tanke på kompleksiteten til AR-skjermer og optiske motorer, mener Omdia at modenheten til AR-skjermteknologi fortsatt trenger tre til fem år for utvikling.
TFT LCD og AMOLED er fortsatt mainstream i VR-applikasjoner. TFT LCD og AMOLED er også de mest modne skjermteknologiene for skjermer for bruk nær øyne. OLEDoS (også kjent som Micro OLED) har bedre visuell ytelse enn TFT LCD og AMOLED, men markedsandelen er fortsatt begrenset på grunn av høye kostnader. Så langt har bare noen få XR-enheter tatt i bruk OLEDoS, men leveransene er svært små på grunn av dens avanserte posisjonering. Apple vil angivelig ta i bruk OLEDoS på sin kommersiell-orienterte MR-enhet som vil bli utgitt i 2023. Apples bruk bør øke OLEDoS-skjermforsendelsen betraktelig i 2023 og 2024. Omdia tror imidlertid at andelsveksten til OLEDoS vil avta etter 2024 med mindre OLEDoS kostnader og prisene kan reduseres betydelig til et nivå de fleste merker har råd til, spesielt i høyoppløselige OLEDoS.
Når det gjelder AR-applikasjoner som smartbriller, er skjermer for AR-enheter silisiumbaserte. OLEDoS er mainstream nå, men lysstyrken til OLEDoS oppfyller ikke kravene til utendørs bruk av AR-enheter. Dette gir stor sjanse til Micro LED på silisium, kjent som LEDoS. Omdia anslår at LEDoS-teknologien modnes om tre til fem år, og LEDoS vil etterhvert bli mainstream i AR-applikasjonsmarkedet.