Skal levere komplett tilkoblingspakke til Polferries
Telenor Maritime har signert en 5-årig partnerskapskontrakt med Polferries under den maritime fagmessen SMM i Hamburg. Kontrakten sikrer Telenor Maritime en solid posisjon i det europeiske fergemarkedet.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Telenor Maritime skal levere passasjertjenester (wi-fi og mobil), samt tilkobling mellom skip og land, til alle 5 av Polferries’ fartøyer i drift.
– Fergene er et viktig bindeledd mellom Sverige og Polen og frakter store mengder last og passasjerer mellom de to landene. Deres ambisjon er å optimalisere og forbedre passasjeropplevelsen ved å la passasjerer bruke telefoner, nettbrett og bærbare datamaskinene om bord – både for forretnings- og fritidsformål., sier Roger Vimme, salgsdirektør Ferry, i Telenor Maritime.
Selv om Telenor Maritime ikke setter priser for passasjerer for maritim roaming, tror Lars Erik Lunøe, administrerende direktør i Telenor Maritime, at prisene vil gå ned etter hvert som bruken går opp. – Vi ser en betydelig økning i datatrafikken. Sammenlignet med pre-pandemi 2019 har databruken økt med 50 %. Folk er vant til å ha uavbrutt tilgang til internett, uansett hvor de er. Behovet for større datamengder til en lavere pris vil øke med omtrent 20 % hvert år fremover, og vi planlegger å øke nedlastingshastigheten fra 450 MB/s til 1 GB om fire år, sier Lunøe.
4G-mobiltjenesten om bord i Polferries vil bli oppgradert til 5G på et senere tidspunkt. Men selv om internetthastigheten til sjøs fortsatt i stor grad er avhengig av satellitter, utforsker og tester Telenor Maritime måter å implementere ny teknologi på for å møte etterspørselen fra fremtidige passasjerer. LEO (Low Earth Orbit) satellitter og 5G er lovende teknologier som vil kunne dempe utfordringer med forsinkelser og kapasitet som «vanlige» geostasjonære satellitter har i dag.
Telenor Maritime vil også tilby rimelige wi-fi-pakker om bord på alle Polferries sine skip. Med wi-fi kan passasjerer surfe på internett til en forutsigbar, forhåndsbetalt pris. Pakker kjøpes ved hjelp av en portal om bord på passasjerenes personlige enheter. Denne portalen har blitt en sentral tjeneste for digitalisering av passasjerenes opplevelse om bord på flere europeiske fergeselskaper.