Eldrift i luksusbåt
Første kontrakt med den nederlandske luksusyachtbyggeren Oceanco om installasjon av Azipod baner vei for et bredere samarbeid om bærekraftig, elektrisk fremdrift i et marked som forventes å overstige ti milliarder dollar innen 2025.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Dette er selvfølgelig for spesielt interesserte, eller for de med spesielt romslig lommebok. Men det er samtidig et lite glimt av hva som skjer i båtmarkedet.
ABBs integrerte prosjektleveranse inneholder to 2,5 MW Azipod-enheter sammen med fremdriftsomformere (drives) og styring til superyachten som bygges etter de høyeste bærekraftsstandardene.
Azipod-teknologien er basert på et styrbart fremdriftssystem der den elektriske «driven» er i en nedsenket enhet utenfor skipets skrog som kan rotere 360 grader. Løsningen ble lansert for tre tiår siden og har blitt en industristandard for miljøvennlig fartøysteknologi. Den har dokumentert reduksjon av drivstofforbruket med opptil 20 prosent sammenlignet med tradisjonelle, akselbaserte fremdriftssystemer.
– Med Oceancos endelige mål om null innvirkning på miljøet, er vi glade for å samarbeide med ABB. Selskapets teknologier er kjent for å levere bærekraftfordelene som i økende grad søkes av superyachteiere, sier Remco Jurgens, Naval Architect, Oceanco. Han legger til at de to selskapene vurderer potensialet for integrering av komplette kraft- og fremdriftssystemer i fremtidige prosjekter.