Kraftelektronikk:
Drivermodul tiltenkt elektrifiserte fly
Konfigurerbar trefase kraftmodul kan tilpasses silisiumkarbid eller silisium, og reduserer størrelse og vekt på kraftforsyningsløsninger.
Flyprodusenter som designer såkalte More Electric Aircraft (MEA) søker å konvertere flyets styresystemer fra hydraulikk til elektrisk for å spare vekt og designkompleksitet. For å møte behovet for en integrert og konfigurerbar kraftløsning til luftfartsapplikasjoner, lanserer Microchip Technology Inc.i dag en ny, omfattende hybrid kraft-drivermodul, og den første varianten som blir introdusert i den nye produktlinjen med kraftkomponenter vil bli tilgjengelig i 12 ulike versjoner, med enten silisiumkarbid (SiC) MOSFETs eller isolert-gate bipolare transistors (IGBTs).
Andre nøkkelfunksjoner i disse hybride kraftdrivermodulene inkluderer en rekke hjelpestrømenheter som muliggjør en begrensningsfunksjon for innkoblingsstrøm. Valgfrie tilleggsmuligheter inkluderer myk start, driver for magnetisk grensesnitt, regenerativ bremsebryter og termiske sensorer for bruk av eksterne overvåkingskretser. Kraftmodulene legger også til rette for kraftgenerering med høye svitsjefrekvenser, noe som muliggjør mindre og mer effektive systemer.
Standardspenningen til strømmodulene varierer fra 650V til 1200V, med mulighet for å kundetilpasse opptil 1700V på forespørsel. Enheten er designet for lave induktanser for høy effekttetthet med strøm- og signalkontakter som kan loddes direkte på brukerens trykte kretskort.