Skredovervåking:

Norskutviklet og verdensledende teknologi er installert av Ragnhild Lie og Torje Forstås i Gudvangen for kontinuerlig sikring året rundt.

Helårssikrer mot skred i Gudvangen

Gudvangen sikres kontinuerlig året rundt. Norskutviklet teknologi sikrer trafikanter for alle typer skred, også sørpe og steinsprang.

Publisert

Fylkesvei 5623 og fergeleiet i Gudvangen er sterkt skredutsatt. I august i fjor feide et større sørpeskred over veibanen. Rett før jul gikk deler av kaia og ladestasjonen på sjøen. I sommer er jordskred og steinsprang registrert.

Nå sikres trafikantene året rundt med verdensledende teknologi. Tidlig i september installerte Cautus Geo det mest komplekse og nyeste skredovervåkningssystemet som er utviklet.

Sånn kan det se ut etter at et skred har gått.

Testet på Mannen

Det er nytt, men også godt utprøvd. Det er langtidstestet på Mannen og langs Bergensbanen.

– Det vil gi kontinuerlig varsling av alle skredtyper året rundt, sier Lars Krangnes i Cautus Geo.

Systemet har fått navnet Cautus RADS som står for Rock and Avalanche Detection System og har vært under utvikling og testing over flere år.

– Utviklingen er støttet av Innovasjon Norge og vi er veldig glade for å ta det ut i et skarpt prosjekt, sier Krangnes.

Fylkesveien har vært sikret siden høsten 2019. Snøskred har gitt automatisk stenging av trafikken. Nå er overvåkingen utvidet til hele året.

– Vi vil få mye mer data enn tidligere. Selv små vibrasjoner fanges opp og vi får nye kameraløsninger. Det gir bedre visuell kontroll og kan gi hurtigere gjenåpning av trafikken, sier Kristoffer Eggum Lerum i Vestland fylkeskommune.

Lyttestasjoner

Cautus RADS baserer seg på nyutviklede sensornoder som blant annet består av geofon og 3d akselerometer. Sensornodene lytter til vibrasjoner i bakken og er koblet til en HUB der data prosesseres. Data analyseres løpende og eventuelle varsler sendes til Cautus Web og lysanlegg langs veien.

Trafikken stoppes med lysvarsling. Detekterer systemet skred er av mindre størrelse vil trafikken automatisk gjenåpnes. Ved større skred trengs visuell kontroll via kameraløsninger. Alt dokumenteres. Data er tilgjengelig i sanntid og i ettertid. Det inkluderer film av hendelsen.

– Følsomheten er stor. Cautus RADS skiller mellom tungtrafikk og elgtråkk, men fanger selv små steinsprang og store skredmasser. Vi er stolt av å ha tatt fram unik teknologi som også fungerer i områder uten internett og god strømforsyning, sier Krangnes.

Havnet i sjøen

Varsling vil gå direkte til Veitrafikksentralen. Skredhendelser kan ses på kamera i sanntid og i etterkant. Video av hendelser logges i Cautus Web.

– Det innebærer at veien raskt kan gjenåpnes også ved større skred, om veibanen ikke er dekket av skredmasser, sier Lerum.

Det gamle geofonanlegget i Gudvangen havnet i sjøen i desember i fjor.

– Den gang fikk vi hurtig etablert midlertidig overvåking. Nå oppgraderes alt. Det inkluderer det nyeste av programvare, kameraer og varslingssystemer. Og vi har endret plassering av utstyret. Det gir økt trygghet, sier Lerum.

Utstyr som er installert omfatter en Cautus RADS (med avanserte sensorer og sanntids databehandling, integrert kameraopptak og kommunikasjonsløsninger), Cautus trådløst geofonsystem, Cautus Web samt kamerasystem.

Videreutvikling: Ny (til høyre i bildet) og gammel sensorversjon.

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS