Testarena Horten – for alle
Tirsdag denne uken ble Testarena Horten åpnet offisielt av samferdselsminister Jon Georg Dale. Horten indre havn skal være en testarena for både bedrifter, studenter og forskere.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Det var svært stor interesse da Kongsberg Maritime sto som vertskap i forbindelse med åpningen av Testarena Horten. Godt over hundre interesserte møtte opp, og det ble gitt presentasjoner og offisiell åpning av samferdselsministeren, før man fikk en demonstrasjon av FFIs autonome «Odin», en modell av Yara Birkeland,en autonom seilbåt og en plast- og søppeloppsamler for havner.
Foregangsnasjon
Norge har vært et foregangsland innen maritim autonom teknologi. Trondheimsfjorden og Storfjorden på Sunnmøre er allerede etablert som testområde, der nærheten til FoU-aktiviteter knyttet til NTNU har vært sentralt for valget av plassering.
Nykomlingen Testarena Horten er en komplett åpen autonom maritim testarena. Her kan bedrifter, studenter og forskere få tilgang til all nødvendig infrastruktur og kunnskap i verdensklasse for å teste ut alt fra sensorer, delsystemer og navigasjonsalgoritmer til farkoster og skip, assistert og praktisk tilrettelagt av Universitetet i Sørøst-Norge (USN) i tett samarbeid med industrien.
Myndighetene er med
– Takket være samarbeid og gode resultater fra den maritime klyngen er vi verdensledende i dag. Dette vil også kunne bidra til at vi kan skape lønnsomme bedrifter i framtiden, sa samferdselsminister Jon Georg Dale da han erklærte arenaen som offisielt åpnet.
– Teknologien går så raskt at politikken gjerne blir halsende etter. Men at Stortinget faktisk har klart å følge med her, er jeg fornøyd med. Vi ønsker ikke å være en flaskehals som hindrer denne utviklingen. Potensialet er tross alt 140 milliarder kroner, så derfor trenger vi sterke private bedrifter, sa han, og la til: – Nasjonal transportplan er kommet et godt stykke på vei, og bidrag til teknologiutvikling er en del av dette. Så vi håper på videre samarbeid og at myndighetene fortsatt kan bidra, avsluttet han.
Viktig
Kongsberg Maritime (KM) har i likhet med FFI har brukt indre havn i Horten i en årrekke som testarena. – Norge er ledende så langt med autonom skipsteknologi, men andre nasjoner kommer fort, sa Ketil O. Paulsen, teknologidirektør i KM. Han la til at andre som kan kalle seg sjøfartsnasjon, har mål om å ha autonome, bærekraftige fartøy innen 2035. – Vårt mål er å være først, og arbeider nå mot 2020. Han sikter da til Yara Birkeland, et containership som vil bli verdens første helelektriske og autonome skip. Planen er at første bemannet test skal skje andre kvartal 2020.
Aktivt bruk
Forsvarets Forskningsinstutts (FFI) avdeling i Horten er allerede bruker av testsenteret. – Vi satser sterkt på autonome båter og er stor bruker av testsenteret – ukentlig og i perioder daglig, sa Morten Nakjem fra FFI. Hortensavdelingens 60 ansatte jobber mest under vann med autonome ubåter som Hugin, i tillegg til Odin på overflaten. – Det er stor interesse for autonomi siden det er aktuelt både militært og sivilt, sa han.
Video
Foto: Universitetet i Sørøst-Norge.