Spaceport Norway:
Må sette fart på romindustrien
Tusenvis av satellitter skal skytes opp, og mennesket skal tilbake til Månen, og utforske Mars og rommet utenfor. Kan romindustri bli stort i Norge? Det ble diskutert under et stappfullt Spaceport Norway.
– Norge er et lite land, men har en relativt sterk posisjon innen romvirksomhet. Det er et resultat av flere tiår med satsing og tett samarbeid mellom det private næringsliv og det offentlige, sa statssekretær Tomas Norvoll fra Næringsdepartementet under åpningen av konferansen Spaceport Norway denne uken.
Norvoll pekte bl.a. på etableringen av Andøya Space som strategisk viktig i det europeiske romfartsmarkedet, og som en døråpner for nye forretningsmuligheter.
Skal bli lettere å starte opp
– Det er positivt at det er så mange studenter her i dag. De er nøkkelen, understreket Norvoll, som imidlertid var forsiktig med å love for mye da han fikk spørsmål fra de ulike studentorganisasjonene om studietilbud, skatt og rammevilkår. – Vi lanserer tiltak som skal gjøre det lettere å starte opp ny virksomhet. Utfordringen er at vi har et lite hjemmemarked, så internasjonalt samarbeid er viktig, påpekte han.
Mange studentprogram
Oppslutningen om Spaceport Norway var det ingenting å si på. Ifølge grunnlegger, ildsjel og daglig leder for arrangementet, Ole Dokka, var hele 365 deltagere på plass, inkludert omkring hundre studenter fra de ulike studentprogrammene innen romfartsteknologi fra NTNU, UiT, UiO, USN og UIS.
– Verdifull romnasjon
– Dette er den største samlingen av romutforskningsledere og spesialister Norge noen gang har sett, sier Ole Dokka. – Romindustrien kommer til Oslo fordi Norge i økende grad blir sett på som en verdifull romnasjon, med kapasitet og evne til å gjøre en virkelig forskjell.
Utforsking
Tema for årets event var XPLORATION – utforsking. Romorganisasjoner og -selskaper over hele verden jobber mot automatiserte og senere bemannede ferder til både Månen, Mars og mer. Samtidig har «new space» åpnet for rimeligere teknologi og kortere utviklingstider. Mer enn 60 foredragsholdere fra ledende organisasjoner, inkludert NASA, ESA og fremtredende norske romselskaper, var til stede. Utstillingsområdene var fylt med presentasjoner av bedrifter, romfartsorganisasjoner og studentgrupper innen romteknologi.
Små romnasjoner
Et interessant trekk er også at Latvia var med som sponsor, foredragsholder og utstiller på konferansen. Landet er et godt eksempel på at også små stater kan ha noe å fare med i romindustrien. De har blant annet fått tildelt et EU-støttet kompetansesenter for romteknologi.
Definert satsing
– Vi har begrensede ressurser og må vurdere hvor de skal brukes. Derfor har vi definert noen teknologiske satsingsområder som også passer inn i romindustrien, sa Angelina Bekasova, romfartsekspert i det latviske finansdepartementet. Til tross for at landet ikke har en egen romfartsorganisasjon tilsvarende Norsk Romsenter, har de en relativt omfattende og avansert romindustri, fortalte Bekasova.
– Satsingen må være mer kommersiell. Man må investere i kapasiteter som er relevante, påpekte hun under paneldebatten første dag.
Må ha langsiktig plan
Daniel Neuenschwander, som er leder for bemannet og robotisert utforsking i ESA, understreket at myndighetene har en avgjørende rolle for å utvikle romindustri, men at private aktører må følge opp. – For myndighetene er det viktig å trekke opp en langsiktig plan. Det inkluderer økonomisk forutsigbarhet. Og så er det viktig at kommersielle selskaper forbereder seg på det som kommer, sa han.
Høy risiko, høy belønning
Han fikk støtte fra romfarts-«guru» og tidligere NASA-direktør Pete Worden fra Breakthrough Initiatives, som pekte betydningen av samarbeid mellom offentlig og privat sektor. – Samtidig kan/må private aktører også ta risiko som offentlige ikke kan.
– Alle må dra sammen, supplerte Neuenschwander. – Det er høy risiko, men også høy belønning. En viktig faktor er at vi er inne i et paradigmeskift. Vi MÅ akselerere og gjøre ting raskere, advarte han.
Utfordring i Norge
– Investeringsmiljøene er forskjellige fra land til land, kommenterte adm. direktør i den norske bedriften Eidel. – Vi har ikke høyrisikoinvestorer i Norge. Det betyr at vi må gjøre ting annerledes – som å spinne ut teknologien på andre områder.