Utdanning:

Yrende liv på Revolve-dagen

I dag hadde ingeniørstudentene som jobber på racerbilprosjektet Revolve sin karrieredag.

Publisert Sist oppdatert
– Et viktig poeng er nettopp samarbeidet med næringslivet. Her på Revolve-dagen har man mulighet til å møte hverandre, og det er hyggelig, understreker prosjektleder Madeleine Strømsheim, som for anledningen poserer med 2022-versjonen av Revolve-bilen (Aurora), som var den første med både autonom og manuell kjøring.

Sponsorer, industrielle samarbeidspartnere og mulige fremtidige arbeidsgivere møtte Revolve-studentene i elektrobygget på NTNU i dag, og stemningen var upåklagelig. Ikke minst var det en fin anledning for de ulike aktørene å møtes ansikt til ansikt i en uformell setting.

Studentgruppen Revolve NTNU skal hvert år – og på mindre enn ett år – utvikle og bygge en elektrisk bil som skal konkurrere i Formula Student – verdens største ingeniørkonkurranse.

Revolve NTNU har rundt 60 studenter involvert, og som hver bruker opptil en full arbeidsuke på prosjektet - hver uke - ved siden av studiene, i tillegg til ferier og workshops.

Prosjektet er inndelt i ulike flere avdelinger og grupper, avhengig av fagfelt, slik som chassis, aerodynamikk, oppheng og drivlinje, førergrensesnitt/bremsesystem osv.

Innen elektronikk og data finner vi grupper som kraftsystemer, databehandling, autonome systemer og innvevd elektronikk.

Madeleine Strømsheim er prosjektleder for Revolve NTNU. Hun tror studentene trekkes til prosjektet både fordi det er et kult prosjekt, men også fordi det representerer store utfordringer. – Det er tross alt ett år med intenst arbeid! Men samtidig er det spennende teknologi som er relevant til studiene, og der man omsetter teori til praksis. For studentene betyr det også verdifull erfaring for senere arbeidsliv, ikke minst med prosjektarbeid, forteller hun. 

– Et viktig poeng er nettopp samarbeidet med næringslivet. Her på Revolve-dagen har man mulighet til å møte hverandre, og det er hyggelig, understreker Strømsheim, som for anledningen poserer med 2022-versjonen av Revolve-bilen (Aurora), som var den første med både autonom og manuell kjøring.

På standen til sponsor Arrow finner vi Harald Stulien Robstad, som har ansvaret for batteripakken i årets bil. Han forteller at den nå er redesignet for å kunne håndteres fra baksiden ( istedet for undersiden) – noe som gjør bytte mye enklere. – Det er et omfattende design og høye energinivå, noe som gjør at absolutt alt må regnes på, sier han. Her sammen med Per Arne Kristiansen, Egil Skjønhaug og Johan Hedman. – Revolve er et meget interessant konsept, som gir god synergieffekt mellom undervisning og industri, sier Kristiansen.

 

Mønsterkortleverandøren NCAB møtte mange interesserte Revolve-deltagere, inkludert delegatene fra «Embedded»-gruppen. Mønsterkort er tross alt en sentral del av elektronikken, og diskusjonen gikk foruten tekniske detaljer, bl.a. på leveringssikkerhet av kinesiske vs. kvalitet og kapasitet for europeiske produkter. F.v. Kristian Abusdal, Brynjar Hatletvedt, Egil Skiaker, Martin Olsen (nestleder og økonomiansvarlig) og Morten Høglien.
Interesserte som ville ha litt Formula-følelse kunne prøvekjøre i simulator!

 

Formula Student

Formula Student er en konkurranse for elektriske racerbiler utviklet av studenter, og som arrangeres av Institution of Mechanical Engineers. Bilene konkurrerer i to klasser: Selvkjørende og med fører. Revolve NTNU har vært med siden 2012, og fra 2017 med både autonom og førerstyrt bil.

 

Powered by Labrador CMS