Prosjekt:

«Datatrikken» kan gjøre trikkene smartere og tryggere
Til neste uke settes en spesialutstyrt trikk i drift i Oslo. Trikken har sensorer og kameraer som filmer og samler inn data om trafikkbildet.
Sporveien deltar sammen med produsenten av de nye trikkene i et forsknings- og utviklingsprosjekt på oppdrag fra EU. En viktig del av Sporveiens rolle i prosjektet er å kartlegge hvorvidt teknologi kan gi enda bedre trafikksikkerhet i byen.
Bedre trafikksikkerhet
Datainnsamlingen er første steg på veien mot å utvikle førerassistansefunksjoner til de nye trikkene. Funksjonene som skal utvikles ligner på tilsvarende systemer i moderne personbiler, og kan for eksempel hjelpe føreren med å unngå brå oppbremsing og varsle om fare for kollisjon. Dette kan gi Oslo et enda mer pålitelig trikketilbud, ved at teknologien bidrar til å unngå driftsstans og forsinkelser.
– Jeg er glad for at trikkene våre kan bidra til internasjonal forskning og utvikling. Oslo er langt fremme i å ta i bruk ny teknologi. Vi må stadig se etter løsninger som kan forbedre både trafikksikkerheten, effektiviteten og komforten i kollektivtransporten, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
Sporveien har også publisert en video som forklarer litt om hva som skjer og hva som er ambisjonene fremover.
Setter europeisk standard
Formålet med EU-prosjektet R2DATO er å teste hvordan teknologi kan brukes til å gjøre reiser med skinnegående kjøretøy tryggere, mer pålitelige og mer kostnadseffektive. Assistansefunksjoner kan avverge eller redusere omfanget av uvanlige hendelser, men også hjelpe i situasjoner som trikkene møter på daglig. For eksempel kan sensorer bidra til å vurdere om det er tilstrekkelig klaring til å passere en feilparkert bil langs trikkens trasè.
– Trikken har foreløpig ikke hatt tilgang på den samme teknologien som finnes i andre kjøretøy, men nå begynner utviklingen for alvor. Svarene som Sporveien er med på å finne kan sette standarden for slike løsninger i Europa, avslutter Sjule.