Prosjekt:

Snart klar til tjeneste: "Datatrikken" får en siste sjekk på Trikkens verksted på Grefsen.

«Datatrikken» kan gjøre trikkene smartere og tryggere

Til neste uke settes en spesialutstyrt trikk i drift i Oslo. Trikken har sensorer og kameraer som filmer og samler inn data om trafikkbildet.

Sporveien deltar sammen med produsenten av de nye trikkene i et forsknings- og utviklingsprosjekt på oppdrag fra EU. En viktig del av Sporveiens rolle i prosjektet er å kartlegge hvorvidt teknologi kan gi enda bedre trafikksikkerhet i byen.

Bedre trafikksikkerhet

Datainnsamlingen er første steg på veien mot å utvikle førerassistansefunksjoner til de nye trikkene. Funksjonene som skal utvikles ligner på tilsvarende systemer i moderne personbiler, og kan for eksempel hjelpe føreren med å unngå brå oppbremsing og varsle om fare for kollisjon. Dette kan gi Oslo et enda mer pålitelig trikketilbud, ved at teknologien bidrar til å unngå driftsstans og forsinkelser.

– Jeg er glad for at trikkene våre kan bidra til internasjonal forskning og utvikling. Oslo er langt fremme i å ta i bruk ny teknologi. Vi må stadig se etter løsninger som kan forbedre både trafikksikkerheten, effektiviteten og komforten i kollektivtransporten, sier Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Sporveien har også publisert en video som forklarer litt om hva som skjer og hva som er ambisjonene fremover.

Setter europeisk standard

Formålet med EU-prosjektet R2DATO er å teste hvordan teknologi kan brukes til å gjøre reiser med skinnegående kjøretøy tryggere, mer pålitelige og mer kostnadseffektive. Assistansefunksjoner kan avverge eller redusere omfanget av uvanlige hendelser, men også hjelpe i situasjoner som trikkene møter på daglig. For eksempel kan sensorer bidra til å vurdere om det er tilstrekkelig klaring til å passere en feilparkert bil langs trikkens trasè.

– Trikken har foreløpig ikke hatt tilgang på den samme teknologien som finnes i andre kjøretøy, men nå begynner utviklingen for alvor. Svarene som Sporveien er med på å finne kan sette standarden for slike løsninger i Europa, avslutter Sjule. 

Fakta om datainnsamlingen:

Trikken er utstyrt med kameraer og ulike sensorer i begge ender av trikken. Trikken filmer og samler inn data i den retningen trikken kjører.

Det er kun trikk nummer 455 som brukes til datainnsamling. Senere i år vil også trikk nummer 456 kunne brukes i dette arbeidet. Øvrige trikker deltar ikke i datainnsamlingen.

Trikken som samler inn data fungerer på samme måte som alle de andre nye trikkene, og reisende vil ikke merke noen forskjell.

Datainnsamlingen er i første runde planlagt fra februar 2025 til september 2026.

Dataene skal brukes til maskinlæring og simulering, slik at systemene kan lære seg å skille mellom situasjoner der det for eksempel er fare for kollisjon, og situasjoner som er ufarlige.

Powered by Labrador CMS