Retur og pant
Millioner av returer
Returordninger er mer enn flaskepant. Grin AS står overfor et mulig massemarked innen alt fra medisinske produkter til matskåler. Stikkord: Utfasing av engangsplast.
Siden vi skrev om Grin AS for 4 år siden har mye endret seg.
Noen muligheter ble lukket, mens andre har åpnet seg. Ikke minst som følge av
stadig strengere regulering av engangsplast.
Engangsservise
Kort fortalt utvikler Grin panteautomater som skal muliggjøre retur og gjenbruk av en rekke forskjellige produkter, slik som matskåler og lignende i restauranter og kantiner. Selskapet har over tid hatt et samarbeid med Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) og kantineleverandøren Compass Group, som blant annet driver regjeringskantinen, om pant av engangsemballasje. Også i Mathallen i Oslo er det installert returautomater. Dette skal ha ført til en drastisk reduksjon i avfall, ifølge design og utviklingsdirektør Jo Korneliussen i Grin.
Kom raskt i gang
– Til nå har vi registrert over én million returer! Det tror jeg er det meste noen har hatt i gjenbruksmarkedet, hvis vi ser bort fra flaskepant, sier Korneliussen. Selskapet har allerede levert over 100 panteautomater. – Vi har tatt en kalkulert risiko på å finne ut tidligst mulig hva produktet vårt skal være, og å komme i gang med produksjon i mindre volum. Dermed er vi i stand til å levere, og det har betalt seg. Men det er klart at volumet skal opp etter hvert, fremholder han.
Nytte og forbud
Foruten kantinemarkedet er fastfood- segmentet et satsingsområde. I Nederland har Grin kommet i inngrep med en av de største fastfoodkjedene. Nederland har vært tidlig ute med å implementere EUs kommende forbud mot engangsplast, og kjeden har sett nytteverdien i å kunne tilby kundene en panteordning for kopper. Med Grins panteautomater installert kan de velge å spise inne eller ta med seg maten, og få penger igjen på kortet når de kommer tilbake med koppen.
God starthjelp
Elektronikken og mekanikken til Grins panteautomater blir produsert henholdsvis hos Axxe og Stansefabrikken i Norge. Korneliussen skryter gjerne av hjelpen de har fått fra Axxe. – De har virkelig vært på hugget og støttet oss, sier han. Det er ofte arbeidskapitalen, eller mangelen på det, som knekker «hardware-oppstarter». Axxe har imidlertid vært tett på, og gitt verdifulle innspill til Grin underveis i prosessen, ifølge Korneliussen.
Design med takhøyde
– For øvrig har det vært en gøy periode, sier Korneliussen med henblikk til utviklings- og industrialiseringsfasen. – På noen områder, slik som bildebehandling, har vi lagt inn noe «overkill» i designet. Det har begynt å betale seg, forteller han. Ved hjelp av mønstergjenkjenning og maskinlæring kan maskinen lære seg hva som kan tas imot. – Med det eksisterende designet kan vi enkelt legge til nye funksjoner produkter i løpet av dager uten å være begrenset av form eller størrelse. Eller kunden kan til og med gjøre det selv. Maskinen er laget modulbasert, slik at alle deler kan skiftes ut eller videreutvikles bit for bit.
Skalering viktig
Selskapet har gjort all utvikling innomhus, fra mekanikk til elektronikk, programvare og maskinlæring. En sentral kompetanse er som antydet bildegjenkjenningsteknologi, der flere av de ansatte stiller med kunnskaper om kamerateknikk og bildeprosessering. – Et annet poeng er forståelsen av hvordan et produkt kan skaleres. Derfor er for eksempel kodekvalitet essensielt helt fra starten, understreker Korneliussen.
Metodisk arbeid
I år har den unge bedriften også innført en ny arbeidsmetodikk. Med flere folk og mer kompleks aktivitet er det viktig å ha alt på stell. – Med gode systemer blir vi mer effektive, samtidig som vi har bedre kontroll, påpeker Korneliussen.
– Dette gjør oss dessuten mer robuste for å håndtere større skala, legger han til. Det er stadig nye prosjekter på gang, og det åpner seg store markeder. For tiden er de 18 ansatte, men på jakt etter flere dyktige mennesker, spesielt full stack-utviklere.
Helhet
Returplattformen er for øvrig ikke bare det fysiske returpunktet. Løsningen omfatter et backendsystem med tilhørende data-systemer. Maskinene snakker med sentralsystemet og kan dessuten danne nettverk med andre maskiner. Ikke minst er brukeropplevelsen viktig; At brukeren raskt forstår hvordan løsningen fungerer.
Plug and play
Man har også lagt ressurser i at systemet skal være enkelt for kunden, f.eks. restaurantkjeden, både med hensyn til selve konseptet, og at det skal være lett å installere. – Det har vært viktig for oss å unngå store installasjonskostnader. Det er bare å plassere maskinen og sette i stikkontakten. Vi tar også hensyn til at det kan være store forskjeller i ønsket brukerreiser. Noen kunder har behov får å tilknytte en app mens andre ønsker å være app fri, vårt system kan brukes til det meste, forklarer han.