Ford:
Vil la bilene kjøre av samlebåndet selv
Ford tester nå kunstig intelligens for automatisert kjøring – for å gjøre denne prosessen enda mer effektiv. I prosjektet er ikke bilene bare selvkjørende når de kjører av samlebåndet, de kjører også selv til de endelige teststasjonene og lader seg selv opp før de parkerer, og er klare for levering til kunde.
E-SELF-prosjektet er ett av mange tiltak Ford har for å
gjøre klar Fords nye moderne elbilfabrikk i Køln i Tyskland – før produksjonen
av elbiler starter i år. 2 milliarder kroner skal investeres her.
– Ford utvikler nå sin kjøretøyportefølje i Europa på nytt, og hvordan vi produserer våre nye elbiler er en helt integrert del av denne prosessen. Å introdusere selvkjørende teknologi ved samlebåndet, kan bidra til bedre effektivitet, samtidig som våre ansatte kan konsentrere seg om mer kritiske oppgaver, sier Fords prosjektleder, Frank Schwarz.
Forrige måned avduket Ford den nye helelektriske 5-seteren Ford Explorer. Dette vil bli den første elbilen som skal produseres i stor skala ved elbilfabrikken, Ford Cologne EV Centre. Innen 2026 skal Ford etter planen selge 600 000 elbiler i Europa hvert år. I 2030 forventer Ford at alle personbiler de selger i Europa vil være helelektriske.
Det 2,5 år lange testprosjektet som nå har startet gjennomføres i partnerskap med Institute of Automotive Engineering of the Technische Universität Braunschweig og Kopernikus Automotive. Tyske føderale myndigheter bidrar med 2 millioner euro i prosjektet.
E-Self-prosjektet tar i bruk kommunikasjon mellom kjøretøy og infrastrukturen rundt for å kontrollere og overvåke kjøretøyet. Sensorer som er plassert rundt på fabrikkområdet kan identifisere farer foran kjøretøyet, som for eksempel en person eller en annen bil, og kjøretøyet kan ved behov bremse eller stanse.
Testingen kan etter hvert også innebære en rekke turer mellom forskjellige steder før kjøretøyet parkeres – klar for henting og videre frakt med veitransport, tog eller skip. Ved hjelp av kunstig intelligens-teknologi vil kjøretøyene ganske enkelt kjøre selv, lade seg opp før de parkerer, og være klare for levering til kunde.
Teknologien fungerer for alle kjøretøy som er utstyrt med automatgir, elektronisk stabilitetskontroll, elektrisk håndbrems og avanserte førerassistansesystemer. Det eneste ekstra som kreves, er en smart kommunikasjonsenhet som gjør det mulig for kjøretøyet å kommunisere med infrastrukturen rundt.
Her en kort video som viser hvordan det fungerer: