Elbiler:
Samarbeid for neste generasjon E-aksel
Nidec og Renesas samarbeider om halvlederløsninger for neste generasjon "alt-i-ett" E-aksel for elektriske kjøretøy (EV).
Nidec Corporation og Renesas Electronics Corporation melder i dag at
de er blitt enige om å forene krefter i utviklingen av halvlederløsninger for en
neste generasjon E-aksel, eller E-Axle (X-i-1 system) som integrerer en
elektrisk bilmotor og kraftelektronikk for elektriske kjøretøy (EV).
Dagens elbiler tar i økende grad i bruk 3-i-1-enheten som gjerne kalles E-Axle, som integrerer en motor, omformer og girkasse (reduksjonsgir). For å realisere høy ytelse og effektivitet samt mindre størrelse, lav vekt og lavere kostnader, og for å akselerere kjøretøyutvikling, integrerer elbiler også kraftelektronikkstyringer som DC-DC-omformere og innebygde ladere (OBC). EV-produsenter i avanserte markeder som for eksempel Kina har utviklet en X-i-1-plattform som integrerer flere funksjoner, og akselererer bruken i mange kjøretøymodeller.
Ettersom X-in-1 integrerer flere funksjoner og øker i kompleksitet, blir det utfordrende å opprettholde et høyt kvalitetsnivå i kjøretøy. Derfor er utvikling av forebyggende sikkerhetsteknologier som diagnostiske funksjoner og feilprediksjon avgjørende for å sikre sikkerhet og sikkerhet i kjøretøy. For å møte denne utfordringen ble de to selskapene enige om å kombinere Nidecs motorteknologi og Renesas halvlederteknologi for i fellesskap å utvikle en svært pålitelig og høyytelses proof of concept (PoC) for X-in-1-systemet. Denne PoCen skal designes for å støtte bransjens høyeste ytelse og effektivitet, samt mindre størrelse, lav vekt og lavere kostnad for X-i-1-systemet.
Selskapene planlegger å lansere den første PoCen innen utgangen av 2023, og som vil inneholde et 6-i-1-system med en DC-DC-omformer, OBC og kraftfordelingsenhet (PDU) samt en motor, omformer og girkasse. Som en andre fase i 2024 planlegger Nidec og Renesas å utvikle en svært integrert X-in-1 PoC som inkluderer et batteristyringssystem (BMS) sammen med andre komponenter. Den første PoCen vil inkludere kraftenheter basert på SiC (silisiumkarbid), og den andre PoCen vil erstatte DC-DC og OBC kraftenheter med GaN (galliumnitrid), og tilby utmerket ytelse i høyfrekvent drift, for ytterligere å redusere størrelse og kostnad.
Basert på PoC utviklet gjennom dette samarbeidet, planlegger Nidec å raskt industrialisere E-Axle-systemer og øke til masseproduksjon med tanke på å ta en ledelse i E-Axle-markedet.
Renesas planlegger å utvikle og levere nøkkelferdige løsninger for stadig mer komplekse X-in-1-systemer ved å utvide den fellesutviklede PoC for E-Axle-referansedesign.