Elbilladere:

Det ble mange interessante samtaler under EV Technology Day i Stavanger.

Ladersamling i Stavanger

Arrow inviterte til teknologiseminar i Norges «sentrum for elbilladere»; Stavanger.

Publisert
Oppfinneren av «velomobilen» Podbike, Per Hassel Sørensen, var til stede på konferansen for å høste innspill til neste generasjon. – Alt på denne bilen, unntatt batteri og lader, er laget i Norge, sier han. Den elektriske sykkelbilen er fullpakket med elektronikk i form av forskjellige styrekretser og nettverkskommunikasjon. Målet er at neste generasjon skal være delvis selvkjørende, slik at den kan finne veien til eier og egen parkeringsplass! Dagens versjon skal allerede være forhåndsbestilt i flere tusen stykk.

Ladere for elbiler er blitt en stor industri i Norge, og flere av aktørene har sin base i Stavanger-området. Derfor var det naturlig å legge en «EV Charging Technology Day» til vestlandsbyen, mener senior FAE i Arrow, Inge Høivik.

Han kunne notere seg svært god deltagelse av både lokale og utenbys kunder, med hele 45 påmeldte. Blant dem fant vi både de etablerte bedriftene, og et par spennende nye som foreløpig ønsker å gå litt under radaren.

Arrow hadde sørget for rikelig dekning med 30 stk teknisk salgs- og støttepersonell fra leverandørene, og 7 fra egen stab.

– For oss er det viktig å skape ting sammen med kundene. Vår tekniske støttestab består av kompetente folk som forstår behovene, sa FAE Zhao Wang fra TE Connectivity under sin presentasjon. Selskapet tilbyr bl.a. høy-ytelses reléer og kontakter.

– Det skjer en voldsom evolusjon i ladermarkedet, fra å domineres av mindre systemer under 1 kWh til et stort marked for personbilladere i området 4 – 100 kWh. På sikt kommer også større systemer, ikke minst tunge kjøretøy, skip og elektriske fly, kommenterer hun.

Zhao Wang, TE Connectivity.

Det skjer også ting innen batteribyttesystemer og trådløs lading (både stasjonært og langs veien) som kan bli interessant på sikt. Såkalt ultrarask lading kan bli aktuelt med den nye versjonen av IEC/SAE CHAdeMO 3.0, som skal tillate 900kW lading ved maks 1500 V.

– Vi har fått mange interessante spørsmål i dag, blant annet om toveis lading, sier Anil Chauhan fra Microchip, som kan opplyse at de kommer med et nytt produkt rettet mot dette, «om et par måneder».

– For tiden jobber vi med flere referansedesign som kundene vil kunne dra nytte av, både for AC- og DC-lading, og stasjonære og hjemmebaserte ladere, forteller Chauhan. – Løsningene inneholder alle deler du trenger for å lage en lader, fra kraftforsyning til styring, sensorer, berøringskontroll, skjermdrivere og kommunikasjonskretser med mer. Benytter du en av disse løsningene får du også gratis tilgang til programvare som vi har utviklet for dette, fremholder han.

Anil Chauhan, Microchip.

Chauhan understreker at Microchip bruker kraftkomponenter i silisiumkarbid, fremfor «kinaløsninger», som han kaller det, som bruker IGBT. Dette gir litt dyrere inngangsbillett, men langt mer effektive, mindre og mer pålitelige løsninger på sikt, mener han.

Leverandører som var representert på konferansen: Amphenol, Kemet, Knitter, Littelfuse, Microchip, Murata, NXP, Panasonic, Silicon Labs, SiTime, STMicroelectronics, TE Connectivity og Yageo.

NXP stilte ut med referansedesign for AC lading, som skal gjøre det mulig å teste komplette løsninger med omformere, skjermer osv. – Dette er en ekstremt sikker versjon, basert på en svært rask sanntids mikrokontroller, i.MXRT 1064, og avanserte målemuligheter. Det kommer også en versjon for Linux, for mer omfattende brukergrensesnitt, forteller Adam Kalinsky (t.v.) og Mark Swinburn. Her har de fått besøk av «jobbskygge» for dagen, ungdomsskoleelev Nicolina Karlsen, som utforsker jobbmulighetene i bransjen.
Yulia Vaskova presenterte SiTimes timing-komponenter; klokker, oscillatorer og resonatorer. – Disse silisiumbaserte MEMS-komponentene kan vise til lav vekt, høy støtmotstand og stort temperaturområde, noe som er godt egnet til robuste ladeløsninger, sier hun. – Videre har komponentene svært høy pålitelighet, med en MTBF (mean time between failure) over 2 millioner. – Kundene her er svært opptatt av stabilitet, spesielt med hensyn til variasjoner over temperatur, og der kan vi vise til stabilitet på «parts per billion» (PPB) nivå, fremholder Vaskova.

 

 –

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS