Fra venstre: Frode Stensaa, daglig leder i 7Sense Technologies, mener nivået har hevet seg betraktelig og valgte derfor å ta inn Hanne Steen og Helene Bjørkedal, to industrimasterstudenter ved Universitetet i Sørøst-Norge med sterk interesse for faget sitt, kretskortutlegg.

Mastergrad med lønn

Det høres fristende ut: Å ta masterutdanning med lønn. Og det er mulig, så lenge du er villig til å jobbe målrettet og bruke ett år ekstra. Vi har møtt to av dem som har gjort dette valget.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Hanne Steen og Helene Bjørkedal er målrettet og interessert i faget sitt. Begge valgte å søke på Industrimaster, ble venner under studiene ved Universitetet i Sørøst-Norge og ble intervjuet av samme arbeidsgiver, 7Sense i Horten.

Industrimaster
I 2019 fikk USN utdanningskvalitetsprisen av Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) for sin industrimaster. 

Denne utdanningen fungerer nå som modell for nye programmer, blant annet næringsmaster i regnskap og revisjon, Management Information Systems, optometri og synsvitenskap, i tillegg til industrimaster som Industrial IT and Automation, mikro- og nanosystemer, Systems Engineering og
Computer Science.

Her er fordelene slik USN ser det:

  • Arbeidserfaring
  • Treårs arbeidskontrakt mellom student, bedrift og USN
  • Lønn mens du studerer
  • Fleksible undervisningstider
  • Diskuter arbeidserfaringer i undervisning med professorer og medstudenter
  • Bli forberedt til å løse aktuelle utfordringer i din bedrift

Søknadsfrist for neste kull er 1. mars 2022.

Kilde: USN

Nivåheving
– Vi startet for ett år siden med forespørsler, selv om vi meldte vår interesse allerede for fire år siden, forklarer Frode Stensaa, daglig leder i 7Sense Technologies. – Det vi ser er at det er en merkbar nivåheving blant studentene og programmet er nå mer koordinert mellom bedrift og skole, sier han.

Genuin interesse
– Vi intervjuet 8-9 kandidater, men valget falt på Hanne og Helene fordi de viste en genuin interesse for kretskortutlegg. Dette var rett og slett motiverte kandidater og jeg er glad for at de endte opp her, sier Stensaa. De er nå inne i første år av industrimaster innenfor mikro- og nanosystemteknologi. Fra før har Helene BSc i elektroteknikk med spesialisering innen mikro- og nanoteknologi, i tillegg til BSc i bedriftsøkonomi fra BI i Bergen. Hanne har BSc i elektronikk; mikro- og nanoteknologi.

Står sterkere
Hanne og Helene er enige om at de vil stå sterkere i arbeidsmarkedet med kombinasjonen jobb og utdanning. Og de merker allerede nå at medstudenter som ikke har denne kombinasjonen sliter litt mer med fagene. – Vi får praktisert hva vi lærer og kan bruke denne praksisen som støtte i undervisningen, slår de fast. – Det er ikke til å stikke under en stol at relevant erfaring er viktig når vi ansetter, skyter Frode Stensaa inn.

Krevende
– Av og til merker vi at det blir krevende å kombinere studier og praksis. Nå er det snart eksamen, så vi må finne tid til det også, sier Hanne. Men hun understreker samtidig at hun ville ikke vært uten denne kombinasjonen. – Vi føler vi har kommet godt inn i miljøet her, og vi får også jobbe med «virkelige» kundeprosjekter, sier hun. – Vi burde selvsagt hatt tid til mer opplæring hos oss. Men det er hektiske dager, så det gjelder å takle å hoppe i det – noe Hanne og Helene ser ut til å fikse, sier Stensaa.

Vil ha flere
– Vi er i dag 7 studenter som tar industrimaster ved USN og det kan godt være enda flere, mener Helene. – Å ha et felles miljø er veldig viktig for å kunne utveksle erfaringer og snakke «samme språk». Er vi mange nok kan vi også være i egne klasser – i dag må vi gjerne hoppe ut og inn av forelesninger. Med flere studenter vil vi dessuten få bedre opplæring og resultater.

Fordelingen
Industrimasterstudiet betyr at første år er studenten tre dager i bedriften og to dager i uken på skole. Andre år er det motsatt; 2 dager bedrift og 3 dager skole. Studentene har for øvrig industrimøte på skolen en gang i måneden der erfaringer og innspill diskuteres. – Dette er veldig nyttig, mener begge. – Ikke bare for oss, men for alle parter i triangelet bedrift, student og skole.

Powered by Labrador CMS