Lanserer drone for jernbaneinspeksjon
I dag lanserer Nordic Unmanned Staaker BG-300 Railway Drone, som veksler mellom et ubemannet luftfartøy og ubemannet bakkekjøretøy mens den utfører vedlikehold og inspeksjon av jernbaneskinner.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Inspeksjon og tilstandsbasert jernbanevedlikehold er sentrale faktorer når det planlegges økt kapasitet og bruk av togtjenester. Arbeidet er skittent og potensielt farlig; derfor utføres vedlikehold vanligvis om natten eller når det ikke er planlagt trafikk, noe som betyr at vedlikehold opptar togtiden, og det er potensielt mangel på konsistente data som kartlegger tilstand.
Railway Drone kan presisjonssmøre skinnevekslere og inspisere kritiske deler av jernbaneskinnene og omgivelsene mens den kjører på skinnene, og samler inn data med om bord-kameraer og -sensorer. Ved møtende trafikk, vil den autonomt fly til siden og la trafikken passere. Dronen kan dekke mer enn 200 km jernbane i ett oppdrag ved å bruke energi fra hydrogenbrenselceller.
– Vår ambisjon er å gjøre jernbanevedlikehold og inspeksjon langt mer effektivt, trygt og miljøvennlig. Vi jobber allerede med jernbaner, og vi ser ekstremt spennende muligheter for droner i dette markedet. Jernbaneinfrastruktur vil utgjøre en betydelig del av vår vekststrategi for 2025, sier Knut Roar Wiig, administrerende direktør i Nordic Unmanned.
Staaker BG-300 Railway Drone er det siste tilskuddet til vår Staaker-produktfamilie og er spesielt utviklet i samarbeid med en stor europeisk nasjonal jernbaneinfrastruktureier.
Selskapet forventer å begynne å levere kommersielle tjenester med dronen i første halvdel av 2022 i Europa.
Videoen viser hvordan det fungerer: