Digi-Key lanserer norsk nettsted og investerer i det nordiske markedet
NettdistributørenDigi-Key satser og investerer i det nordiske markedet tross utfordrende tider. Blant annet lanserer de nettsted på norsk. Med egne ord forklarer Fredrik Kallmin, nordisk leder for forretningsutvikling i Digi-Key Electronics hvorfor og hvordan.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
COVID-19, Brexit og andre pressende utfordringer skaper et uforutsigbart og raskt skiftende globalt handelsmiljø. Selv om det kan være fristende for mange selskaper å gjøre seg selv mindre i disse utfordrende tider, er Digi-Key fast bestemt på å gjøre det motsatte. Nå, mer enn noen gang, investerer vi i kundene våre ved å tilby nye ressurser, produkter og verktøy, og vi gjør dette for å garantere at vi er i stand til å effektivisere og lokaltilpasse kjøpsprosessen. Vi jobber med andre ord hardt for å være den konsistente og pålitelige partneren som vi vet at kundene våre trenger akkurat nå.
Investerer i lokaltilpassede ressurser
Selv om vi fremdeles ikke er i stand til å nøyaktig forutsi hvordan den globale COVID-19-pandemien vil påvirke alle på lang sikt, vet vi at situasjonen allerede er en utfordring for våre kunder og at forsyningskjeden har blitt satt på prøve. Heldigvis, til tross for denne usikkerheten, er trenden i det nordiske elektronikkmarkedet fremdeles sterkt, og vi forventer at det vil holde seg slik.
Norden, og da spesielt Norge, har i lang tid vært et populært sted for forsknings- og utviklingsaktivitet. Regionen er imidlertid også kjent for å være et sentrum for innovasjon. Vi har vært direkte vitne til hvordan innovasjon i Norge har vokst, og som en respons på dette har vi investert i vår egen vekst for å holde tritt.
Digi-Key har ikke bare en lokal tilstedeværelse av ansatte dedikert til den nordiske regionen, men vi har også nylig investert i lokaltilpassede nordiske nettsteder, deriblant et norsk nettsted som ble lansert tidligere i år. Med disse nye nettstedene håper vi at den generelle kundeopplevelsen for de som bruker nettstedet vårt i Norge blir enda bedre. De norske kundene våre kan nå søke på morsmålet sitt, i tillegg til å søke om samsvarsprofiler og en kredittkonto. Lokaltilpassede nettsteder er bare én av måtene vi investere i den nordiske regionen, og vi ser frem til flere investeringer for våre kunder der i nærmeste fremtid.
API-er (programmeringsgrensesnitt) for å effektivisere innkjøpsprosessen
En annen måte vi investerer i kundene våre på, er å stadig utvikle nye måter å effektivisere kjøpsprosessen på. Dette øker ikke bare effektiviteten, men fører også til økte kostnadsbesparelser – noe som er uvurderlig i dagens uforutsigbare handelsklima. Som et resultat har vi lansert planleggingsverktøy på nett og API-løsninger som er tilgjengelige for våre norske kunder.
Med planleggingsverktøyet på nett kan kunder planlegge og legge inn bestillinger inntil seks måneder på forskudd i sin lokale valuta. Mens selskaper streber med å takle uforutsigbarheten relatert til COVID-19, følte vi dette var et viktig tidspunkt å gi kundene mer kontroll over kjøpsprosessen, der det er mulig. Nå er planlagte forsendelser en brukervennlig, selvbetjent løsning på nett.
For kontraktsprodusenter, OEM-er og andre kunder som har behov for kvantiteter utover deres normale konstruksjons- eller prototypemengder, er dette et svært nyttig verktøy. Det ingen minimumsordre med tanke på pris, og kunden kan planlegge på tvers av flere datoer på en enkelt ordre, uansett kvantitet. Med bestilling på nett kan kunder effektivisere prosjektplanleggingen, dra nytte av lavere priser med bedre rabatter og anskaffe fremtidig produktlager i god tid.
I tillegg til planlegging på nett, har vi jobbet med å effektivisere kjøpsprosessen ved å tilby kunder et av de første sanntids API-ene på markedet. API-er tilbyr automatisering for kunder via en maskin-til-maskin-forbindelse. Med API-løsningene til Digi-Key er det raskere for kunder å få en pris. Med API-løsningen til Digi-Key blir prisene oppdatert i sanntid, og prisene kan garanteres i 30 dager ved å generere et digitalt pristilbud. Selskaper som bruker API-løsninger kan se frem til betydelige kostnadsbesparelser takket være disse reduserte harde kostnadene for produktpriser og myke kostnadene for fakturering, pristilbud og returforsendelser, samt omkostninger ved lagring.
Investerer i sterk forretningsmodell
Selv om ingen kunne forutse COVID-19-viruset og hvordan det ville føre til kaos i forsyningskjeden, har Digi-Keys modell vist seg å fungere bra i dagens klima. Vår forretningsmodell innebærer å ha en stor lagerbeholdning. Vi tilbyr for tiden mer enn 10 millioner produkter globalt, med mer enn 2,2 millioner på lager som er tilgjengelig for umiddelbar forsendelse (innen 48 timer til norske kunder), fra over 800 produsenter. Denne inventarfokuserte modellen, kombinert med kundeservice som er tilgjengelig både på nett og lokalt, har bidratt til en pålitelig og konsistent kundeopplevelse gjennom turbulente tider.
I tillegg har vårt eksterne, USA-baserte hovedkvarter også bidratt til å redusere effekten av COVID-19 og Brexit på vår forsyningskjede. Dette, kombinert med våre sterke logistikkpartnerskap, har bidratt til at vi kan fortsette å være den konsistente og pålitelige distributøren som kundene våre desperat trenger akkurat nå.
2020 har allerede vært et unikt år, men når vi møter hver av disse nye utfordringene med innovative, nye løsninger, fortsetter vi også å investere i en forretningsmodell som gir kunder en stabil og effektiv opplevelse. I løpet av de siste to årene har vi lagt til flere enn 200 nye leverandører og 300 000 nye produkter. Vi bygger også et utvidet produktdistribusjonssenter på over 200 000 kvadratmeter som vil levere enda mer kraft, automatisering og effektivitet, slik at ordrer kan plukkes opp og sendes 20 minutter etter at bestillingen er gjort. Vi kommer også til å hjelpe kundene våre med å effektivisere leverandørprofiler ved å utvide utover våre tradisjonelle komponentmerker, og inn i andre bransjer i tillegg til utvikling, konstruksjon og produksjon. Denne utvidelsen er en del av DK+-initiativet, som representerer Digi-Keys kontinuerlige vekst som distributør i verdensklasse og handler om å tilby produkter, tjenester og løsninger til alle faser i økosystemet for innovasjon av nye teknologier.