iPhone-effekten når distribusjonsbransjen
electronica2018: Alt endrer seg – og nå går det fortere enn før. Men vi må ikke glemme det grunnleggende, sier Frank Behrens i RS Components.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
På ti år endret verden seg dramatisk. Før så folk på hendelser på TV og i aviser, i ettertid – nå ser de direkte via skjermen på smarttelefonen sin. Og det bare fortsetter. Slik er det også innen distribusjon, skal vi tro markedsdirektør Frank Behrens.
Design og ettermarked
Tradisjonelt deles distribusjonsbransjen inn i high service og broadline distributører, og Behrens definerer RS som det første. Disse er typisk mest aktive i design- og ettermarkeds-/vedlikeholdsfasen for et produkt, og mindre i produksjonsfasen – som også har det høyeste volumet, men de trangeste marginene.
Grenseland
– Noen ganger er vi i grenseland mellom prototyping og produksjon – det henger også sammen med at produksjon blir mer og mer skreddersydd, sier Behrens. – Dermed må vi også kunne følge opp større produksjonsvolum. Kundebehovene endrer seg. Kundene krever at vi har samme tilgjengelighet og tjenester som man ser innenfor forbrukermarkedet. Vi må være tilgjengelig på alle plattformer, ikke bare en standard PC på et kontor, understreker han.
Stor utvikling
Sånn sett har RS gått en lang vei, fra sin enorme papirkatalog til å bli hovedsakelig nettbasert. I 2016 var over 70% av inntektene fra online salg, en verdi på mer enn 1 milliard britiske pund. Samtidig er nye markeder, som Japan, utelukkende digitalt basert.
Må ha VØT
– Det er også en annen dynamisk situasjon på komponentmarkedet i dag. Prisene kan endre seg fra dag til dag, det samme gjelder komponentvarianter – derfor må dette kunne oppdateres fra dag til dag, sier Behrens. – En annen stor endring er at det ikke lenger er nok bare å presentere et produkt – du må også kunne tilby noen verdiøkende tjenester.
Kommunikasjon med kundene
– Internett er en kommunikasjonsplattform, og det må du bruke og dra nytte av, understreker han. – Det er også en tendens mot å at du må tilby en rekke gratis løsninger for nedlasting, som designprogrammer, demoer osv. I større grad drives også slike nettsamfunn av brukerne selv, poengterer Behrens.
Mer krevende
Han peker også på at det skjer endringer blant markedsaktørene, i form av sammenslåinger av distributører og komponentprodusenter. – Her ligger det også åpent for nye forretningsmodeller. Det gjelder både måten du leter etter, kjøper, får levert, betaler og får støtte for produktene. Vi har funnet nye måter å få tidlig og mer direkte kontakt med brukerne. Det er mer krevende å skulle være tilgjengelige på alle plattformer, inkludert sosiale medier, men helt nødvendig, understreker han.
Sammensmelting av teknologier
Behrens ser også andre endringer, som sammensmelting av teknologier. – Mekatronikk er et godt eksempel. Her kommer det nye aktører som ikke nødvendigvis er eksperter på ett av de berørte fagfeltene, men er gode på å sette sammen ting. Da er det viktig å kunne tilby mest mulig av de ulike teknologiene; som mekanisk DAK, elektromekanikk, styreelektronikk, digitale styresystemer, elektronikk, datamaskiner osv.
Brukersamfunn
DesignSpark som økosystem utgjør viktige ressurser både for leverandørene og kundene, sier Behrens. I den ene enden gir samfunnet en enklere inngang til design av et sluttprodukt, foruten å oppdage nye produkter fra leverandørene. Samtidig genererer dette økosystemet verdifull innsikt i markedet, relatert til design og etterspørsel.
Grunnleggende
– Vår styrke er å se og sette sammen løsninger, påpeker Kurt Colehower, direktør for global sourcing i RS. – Basis for det hele er å være dyktige på det grunnleggende. På det bygger vi rekkevidde, bredde, markedsapparat, og ikke minst DesignSpark-samfunnet, som i dag har mer enn 30 millioner brukere.
Ser mot volum
RS ønsker å øke rekkevidden for bl.a. DesignSpark til mer omsetningsdrivende kunder. – Det betyr ikke at vi har glemt oppfinnerne – makerne – og studentene og oppstartene. Tvert i mot, vi arrangerer events og støtter mange tiltak rettet mot de yngre generasjoner. Men vi skal gi en bedre opplevelse og tjenester for alle, understreker Colehower.
– I tillegg, i fremtiden er det om å gjøre å forbli mest mulig relevant for kundene. Jeg tror vi går inn i en av de mest spennende periodene på lang tid, sier han.
Forbedringspotensiale
Colehower innrømmer at selskapet kanskje har vært for dårlig på halvledertilbudet. Nå investeres det ekstra i tilbud og lager, samt markedsføring. – Vi har en jobb å gjøre med å gjenopprette dette, men er bestemt på å komme sterkt tilbake, og skal bygge stein på stein og sørge for sikre leveranser, avslutter han.