Elbillading:

DEFA og Mastercard skal gjøre lade-apper overflødige

Betaling for elbillading har lenge vært unødvendig komplisert med ulike apper, brikker og abonnementer. Nå utvikler DEFA og Mastercard en åpen Plug & Charge-løsning som fungerer på både hurtigladere og normalladere, og som kan brukes av alle ladeoperatører.

Plug & Charge har lenge vært sett på som det neste store innen elbillading, men har hittil vært begrenset til enkelte hurtigladere og bilmerker. Nå utvikler DEFA og Mastercard en løsning som gjør teknologien tilgjengelig for hele markedet, inkludert normalladere, som utgjør majoriteten av lademarkedet.

Det betyr at elbilister kan lade sømløst på alle type ladestasjoener – uten behov for apper, brikker eller abonnementer. Når bilen kobles til en lader, starter ladingen automatisk, og betalingen skjer sømløst i bakgrunnen.

– Vi vet at mange opplever lading som tungvint. Vi har utviklet og testet løsningen ende-til-ende med biler og vår egen lader, DEFA Power, og det fungerer. Nå handler det om å få med flere ladeoperatører, slik at flest mulig elbilister kan bruke den, sier Anders Granquist, forretningsutvikler i DEFA og initiativtaker til Hyfer, i en pressemelding fredag.

Fra norsk innovasjon til global standard

For å realisere visjonen har DEFA opprettet datterselskapet Hyfer, som skal drive utvikling og kommersialisering av den nye betalingsløsningen. Selskapet har allerede testet teknologien med partnere i Norge, Tyskland og USA, og planlegger lansering i Europa og Nord-Amerika neste år.

Ambisjonen er å få med flere ladeoperatører slik at løsningen kan rulles ut. Målet er intet mindre enn å etablere den nye globale standarden for betaling for elbillading.

– Vi er først ute med en løsning som gjør Plug & Charge tilgjengelig for alle – ikke bare utvalgte bilmerker og operatører. Det er på tide med en løsning på brukernes premisser, der lading blir enklere enn å fylle drivstoff. For å få til dette, må ladebransjen omfavne åpne løsninger og direktebetaling, slik at alle kan tilby gode ladetjenester på like vilkår. Dette er nøkkelen til en sømløs og brukervennlig ladeopplevelse, sier Granquist.

Løsningen er utviklet i tett samarbeid med betalingsselskapet Mastercard, som har bidratt med sin ekspertise innen betalingsinfrastruktur og sikker transaksjonsbehandling.

Vil ha ladeoperatører med på laget

Den nye løsningen bygger på ISO-standarden 15118, som støttes av de fleste nye elbiler og nye ladestasjoner. Flere av de store ladeoperatørene har allerede egne automatiske betalingsløsninger basert på standarden, og det er i noen tilfeller mulig å bruke avtaler med én operatør til å betale hos andre operatører (såkalt roaming).

Plug & Charge-løsningen fra Hyfer og Mastercard blir imidlertid den første åpne løsningen som kan brukes av alle ladeoperatører for å sikre direktebetaling for lading. Konkret innebærer det at det er mulig å knytte hvilken som helst betalingsløsningen til selve bilen, og ikke til en avtale med en ladeoperatør.

Anders Granquist i DEFA mener løsningen gir ladeoperatører direkte tilgang til store, nye kundegrupper og på en kostnadseffektiv måte å ta direkte betalt på, uten behov for å roame eller utvikle egne betalingsløsninger, apper eller investere i dyre betalingsterminaler. Det gjelder særlig for mindre aktører i normalladersegmentet.

– Ladeoperatører kan nå tilby enkel og automatisk betaling uten store investeringer i betalingsinfrastruktur. Dermed kan de konsentrere seg om å bygge ut ladetilbudet og gi elbilister en bedre ladeopplevelse, sier Granquist.

Hyfer vil i tiden fremover jobbe tett med både bilprodusenter og ladeoperatører for å sikre bredest mulig tilgang. Ambisjonen er at den nye løsningen skal bli tilgjengelig i løpet av 2026.

Jobber for åpne betalinger

Samarbeidet med DEFA er ett av mange prosjekter Mastercard gjennomfører for å innføre flere åpne betalingsløsninger – såkalte «open loop»-betalinger – i transportsektoren.

Selskapet ga nylig ut en rapport om hvordan åpne betalingsløsninger allerede har blitt brukt til å forenkle betalinger innen offentlig transport, mikromobilitet og elbillading.

Powered by Labrador CMS