Foto: Dyson.

Dyson investerer heftig for fremtiden

Den britiske støvsugerprodusenten Dyson investerer 2,75 milliarder pund over fem år innen blant annet batteriteknologi, energilagring, robotikk, materialvitenskap og programvare.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Målet for Dyson er å doble produktutvalget innen 2025. Nye ingeniører vil bli ansatt innen programvareutvikling, maskinlæring og robotikk. De vil gjennomføre utviklingsprosjekter innen motorer, intelligente produkter, maskinlæring, datakommunikasjon og materialvitenskap.

På den ene siden skal Dysons klassiske produktgrupper utvikles. Dyson er store innen områder som støvsugere, luftrensere, vifter, oppvarming, hårføner og belysning.

På den andre siden investeres ressurser i produkter i helt nye markeder «utenfor husholdningene». Batterier er det Dyson vektlegger mest. De har allerede brukt minst to milliarder pund på å utvikle batterier med fast elektrolytt. En periode så det ut som investeringen var stoppet, men nå får den nye midler. Utviklingen vil skje i USA, Storbritannia, Japan og Singapore.

I Singapore åpnes et nytt hovedkvarter og her økes forskning og utvikling innen maskinlæring, robotikk og avansert produksjon. I Alabang, Filippinene, investerer Dyson i programvareutvikling. Storbritannia vil få nye ressurser innen robotikk.

I tillegg fortsetter selskapet sin globale investering i å åpne egne butikker.

Se også hva Dyson skriver på sine egne nettsider (ekstern lenke)

Powered by Labrador CMS