Northvolt skal resirkulere norske elbilbatterier

Siden Norge har Europas høyeste konsentrasjon av elbiler, vender svenske Northvolt seg til Norge for å få tak i batterimateriale til egen produksjon. Et fellesanlegg skal stå klart i Fredrikstad i 2021. Og Hydro er med.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Produksjon av Northvolts egne batterier vil også starte neste år.

Så for å få materialer å jobbe med i sitt kommende gjenvinningsanlegg i Skellefteå, henvender selskapet seg nå til Norge. I Fredrikstad skal Northvolt sette opp et anlegg som skal dekomponere norske elbilbatterier og sortere restene i to hauger - aluminium og såkalt svart masse, skriver våre svenske kolleger Elektroniktidningen.

Den svarte massen med verdifulle gjenvinningsmaterialer vil bli sendt til Nortvolts gjenvinningsanlegg i Skellefteå. Aluminiumet går til den den norske partneren i prosjektet, Hydro.

Hydro er allerede en investor i Northvolt. De to danner nå fellesselskapet Hydro Volt. Fra starten av vil Hydro Volt behandle 8000 tonn batterier årlig. Volumene forventes å øke over tid.

Northvolts resirkuleringsprosess i Skellefteå skal integreres med batteriproduksjon. Pilottesting av resirkuleringsprosessen vil starte senere i år og være i full produksjon i 2021. I 2030 vil halvparten av Northvolts råstoff ifølge planen komme fra resirkulerte batterier.

Fredrikstad er allerede en batteriby, med selskapet Batteriretur som er det største i Europa for innsamling av batterier fra elbiler.

Powered by Labrador CMS