Instrumentering:
Overvåker sporet på Dovrebanen
Cautus Geo overvåker jernbanesporet gjennom Stange sentrum. – En trygghet under arbeidet med nytt dobbeltspor, sier stikningsleder Jørgen Sandvoll i Gjermundshaug Anlegg.
De siste instrumenteringene kom på plass i november. De viser med millimeters presisjon eventuelle avvik på togsporet gjennom Stange sentrum.
Togene går som normalt på Dovrebanen. Samtidig bygges nytt dobbeltspor.
– Helt avgjørende at sporet overvåkes, sier prosjektleder Jaqueline Andersen i Bane NOR. Det er Gjermundshaug Anlegg som er tildelt kontrakten for stasjonsområdet. Der bygges 1,8 kilometer nytt dobbeltspor.
Krevende utfordring
− Togtrafikk på nærliggende skinnegang under arbeidet er en krevende utfordring. Derfor er det avgjørende at spor overvåkes fortløpende. Det handler om sikker togtrafikk og forsvarlig utbygging, sier Andersen i Bane NOR.
Arbeidet gjennom Stange sentrum og Stange stasjon inngår i InterCity-prosjektet Kleverud-Sørli-Åkersvika som gir 30 kilometer med nytt dobbeltspor gjennom hele kommunen.
Gjermundshaug Anlegg bygger det nye dobbeltsporet med kulverter, jernbanetekniske installasjoner, støyskjermer, tekniske hus, ny pendlerparkering, plattformtak, heiser, gang- og sykkelveier. Kontraktsverdien er på 1,1 milliarder kroner.
Spunt inntil spor
– Nå som vi spunter nær spor og jobber tett inntil spor, er instrumentering med sporovervåking en trygghet. Det gir alarmer om grenseverdiene for sporet som er fastsatt, ikke holdes, sier Sandvoll.
Cautus Geo overvåker sporet med tre ulike SAAX-ledninger. Varslinger er satt opp om grenseverdiene forskyves med mer enn 10 millimeter.
– Vi startet overvåkingen i august. Da instrumenterte vi første del av sporet med en 40 meter SAAX. Senere har vi utvidet med en SAAX på 100 meter og ytterligere en på 130 meter langs sporet. Det er områder hvor det jobbes tett på sporet, sier geolog Lars Steinar Hefre i Cautus Geo.
Historisk lengst
130 meter SAAX inklinometer er den lengste sammenhengende SAAX Cautus Geo noensinne har installert på jernbanespor.
– Det er ingen begrensninger. Vi kan overvåke veldig lange strekninger. Tidligere har vi utført lengre installasjoner. Da har vi koblet sammen kortere separate instrumenter og lagt de med overlapp. I Cautus Web prosesseres det digitalt til et sammenhengende instrument, sier Hefre.
Gjermundshaug Anlegg gjør sporomlegging på stasjonsområdet i to faser.
– Nå utføres første del. Når den er ferdig, skal toget ta i bruk nytt spor. Da rives det gamle, og vi gjør samme øvelsen på den andre siden av jernbaneområdet, sier Sandvold.
Arbeidet på stasjonsområdet er tidsberegnet til cirka fire år.