e-mobilitet:

Candela P-12 'Nova' flyr ved Riddarfjärden med Västerbron i bakgrunnen, på vei fra Ekerö til Stockholms rådhus.

Candela flyr igjen i Stockholm

Stockholms flygende elektriske ferge en suksess – trafikken utvides.

Publisert Sist oppdatert

Etter en kort vinterpause er det på tide for verdens første elektriske hydrofoilferge, Candela P-12 Nova, å fly igjen i Stockholms offentlige transportsystem. Ny statistikk viser at Nova er en suksess – både blant passasjerer og for klimaet.

Candela P-12 er verdens første passasjerferge som kombinerer elektrisk fremdrift med hydrofoilteknologi, slik at den bokstavelig talt kan fly over vannoverflaten – med lavere energiforbruk og høyere hastighet. Den første enheten, kalt Nova, har vært i drift i Stockholms kollektivsystem i løpet av høsten.

Når trafikken starter opp igjen 15. april etter vinterpausen, bekrefter ny statistikk fra Region Stockholm at fartøyet er en stor suksess – både for passasjerer og miljøet.

Nova slipper ut 95 % mindre CO₂ sammenlignet med konvensjonelle dieseldrevne skip som kjører samme rute, og bruker 84 % mindre energi per passasjerkilometer.

Den elektriske ferjen har vist seg å være et populært tilbud blant pendlerne.

Samtidig viser statistikk at Nova er veldig populært; De fleste avgangene er fullbooket – ofte med lange køer. Populariteten skyldes at Nova har redusert reisetiden mellom Tappström (Ekerö sentrum) og Stockholms rådhus til 30 minutter, sammenlignet med omtrent en time med bil eller buss.

Data viser også at Nova tiltrekker seg flere til å reise med båt, med en økning på 30 % i antall passasjerer på linje 89.

Candela P-12 Nova, med en marsjfart på 25 knop, skal være verdens raskeste elektriske fartøy. Den er også raskere enn Stockholms raskeste dieseldrevne skjærgårdsferger. Takket være sin hastighet og lave dønningssignatur er fartøyet godt egnet både for tettbygde områder, hvor fartsbegrensninger vanligvis er på plass på grunn av konvensjonelle ferger som forårsaker skadelig dønning, og følsomme økosystemer.

Fakta* om Candela P-12 Nova:

• Novas CO₂-utslipp: 23 g/pkm; Gjennomsnittet for andre skip på ruten er 439 g/pkm.

• Novas energiforbruk: 0,39 kWh/pkm; Gjennomsnittet for andre skip på ruten er 3,31 kWh/pkm.

• Raskeste reisetid med Nova direkte mellom Tappström og Klara Mälarstrand: ca. 30 minutter (med fartsfritak på 22 knop fra Gröndalsbron til Stadshuset). Andre båter på linjen tar 45–55 minutter.

• 120 fullførte avganger

• Totalt fraktet 2 326 passasjerer

• Belegg: 80,83 %, faktisk høyere på grunn av opplæringspersonell om bord.

 

*Kilde: Candela Technology AB

Powered by Labrador CMS