Bilteknologi:

Bilgodkjente multi-gigabit svitsjer

Programvareplattformen VelocityDRIVE og nye multi-gigabit Ethernet-svitsjer muliggjør kommunikasjon for svitsjhåndtering basert på standardiserte YANG modeller.

Publisert

Drevet av behovet for høyere båndbredde, avanserte funksjoner, forbedret sikkerhet og standardisering, er trenden at OEM-er i bilindustrien går over til Ethernet-løsninger. Automotive Ethernet gir den nødvendige infrastrukturen for å støtte programvaredefinerte nettverk ved å sentralisere styring, muliggjør fleksible konfigurasjoner og sanntidsdataoverføring.

Nå kunngjør Microchip Technology sin nye familie med LAN969x Multi-Gigabit Ethernet Svitsjer og VelocityDRIVE programvareplattform (SP), som er en nøkkelferdig Ethernet-svitsj programvareløsning og konfigureringsverktøy (CT) basert på standardiserte YANG modeller.

Kombinasjonen av LAN969x-enheter og VelocityDRIVE SP, bransjens første integrasjon av CORECONF YANG, tilbyr en innovativ industristandard nettverkskonfigurasjonsløsning. CORECONF YANG-standarden har som mål å hjelpe designere ved å skille programvareutvikling fra maskinvarenettverkslaget. Dette reduserer kompleksitet og kostnader og akselererer tiden til markedet.

De høyytelses LAN969x Ethernet-svitsjene drives av en 1 GHz enkeltkjerne Arm Cortex-A53 CPU og har multi-gigabit-funksjoner med skalerbare båndbredder fra 46 Gbps til 102 Gbps. Avansert Time-Sensitive Networking (TSN) er utviklet for å møte nøyaktige krav til timing og pålitelighet for applikasjoner som Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).

– Introduksjonen av VelocityDRIVE Software Platform gir våre bilkunder en nøkkelferdig programvarebasert svitsjeløsning og konfigurasjonsverktøy for enkelt å administrere Ethernet-nettverk i kjøretøy, sier Charlie Forni, direktør for Microchips USB- og nettverksgruppe. – Bruken av den standardbaserte YANG-konfigurasjonsprotokollen gjør det mulig å utvikle programvare uavhengig og gjenbruke på tvers av Ethernet-svitsjer fra flere leverandører.

LAN969x-svitsjfamilien er designet for å støtte ASIL B Functional Safety og AEC-Q100 Automotive Qualification-standarder, og tilbyr høy pålitelighet og sikkerhet for bilapplikasjoner. Enhetene er optimalisert for systemer med et lite fotavtrykk for innvevd minne, og har sikre og raske oppstartsmuligheter ved bruk av integrert ECC SRAM for kodekjøring, noe som eliminerer behovet for dyrt eksternt DDR-minne.

Ettersom anvendelsen av integrerte nettverk i kjøretøy fortsetter å øke, er programvareløsninger som VelocityDRIVE SP nødvendige for at kunder skal konfigurere og administrere nettverkssystemene sine, skriver Microchip i en pressemelding. LAN969x-svitsjfamilien slutter seg til selskapets portefølje av Ethernet-løsninger for biler, som inkluderer 10 Mbps til 1000 Mbps PHY-sendere, kontrollere, svitsjer og endepunkter. For mer informasjon om Microchips Ethernet-løsninger for biler, besøk denne nettsiden.

LAN969x-komponentene støttes av evalueringskortet LAN9692 VelocityDRIVE og konfigureringsverktøyet (CT) VelocityDRIVE.

Powered by Labrador CMS