Bilelektronikk:
Åpner for programvaredefinerte biler
ADI og BMW Group slår seg sammen for å tilby 10Mb Ethernet for biler, noe som åpner for programvaredefinerte kjøretøy(!). Det kan være dårlig nytt for MCU-produsentene.
Analog Devices, Inc. og BMW Group har kunngjort en tidlig implementering av E²B, ADIs 10BASE-T1S “Ethernet to the Edge” bussteknologi innen bilindustrien.
Ethernet-forbindelser i biler regnes som en viktig muliggjører for nye, sonebaserte arkitekturer innen bildesign og støtter megatrender for biler som programvaredefinerte kjøretøy. BMW Group vil være en ledende produsent av originalutstyr (OEM) for å implementere teknologien, og skal i første omgang utnytte ADIs E²B for deres systemdesign for omgivelseslys i fremtidige kjøretøy.
Siden 2018 har ADI jobbet tett med BMW Group på et nytt konsept for å forenkle å bringe Ethernet til nettverkskanten. Samtidig definerte IEEE802.3cg Group en ny 10Mbps Ethernet-standard kalt 10BASE-T1S, med blant andre ADI og BMW Group aktivt involvert. Ved å bruke ADIs 10BASE-T1S E²B-teknologi for å fjerne mikrokontrollere og flytte programvare fra kantnoder til sentrale prosesseringsenheter, muliggjør BMW Group en fullstendig maskinvarebasert kantnode, samtidig som de reduserer programvareutvikling og kvalifiseringsoppgaver.
Dette er kanskje dårlig nytt for mange produsenter av mikrokontrollere, som nærmest har fråtset i stadig nye bilanvendelser de senere årene. Til gjengjeld kan bilprodusentene gjøre en del designoppgaver enklere, slik som nettopp omgivelsesbelysning:
Ifølge ADI og BMW er mange av dagens belysningsløsninger komplekse å implementere, bruker eldre teknologier og er vanskelige å skalere og oppdatere ettersom antallet støttede LED-er øker. Ved å utnytte 10BASE-T1S med E²B-teknologi, kan bilprodusentene gi en rik kundeopplevelse samtidig som de synkroniserer belysning med andre applikasjoner i kjøretøyet.
Ved å muliggjøre et programvaredefinert belysningssystem oppnår man forbedret fleksibilitet, enkel oppgradering og brukervennlighet, ifølge Yasmine King, som er ansvarlig for kabinsystemer i biler hos ADI.
– Denne tilnærmingen til kommunikasjon med kantnoder er så ettertraktet at bilindustrien i Open Alliance (opensig.org) nå har som mål å standardisere en lignende løsning. ADI, sammen med BMW Group og andre selskaper, jobber aktivt med industrien for å lage en åpen standardimplementering, uttaler King.