Bilteknologi:

'GENIAL!'-prosjektet skal styrke verdikjeden i bilindustrien

I det tyske 'GENIAL!'-prosjektet har 11 partnere samarbeidet om å utvikle nye konsepter og metoder som kan hjelpe aktører i de komplekse billeverandørkjedene til å jobbe tettere sammen.

Publisert Sist oppdatert

Bilindustrien står overfor betydelige teknologiske utfordringer når det gjelder å utvikle nye og innovative funksjoner og tjenester. Når de definerer produktene sine, må kjøretøyprodusenter forutse fremtidige teknologiske fremskritt innen mikroelektroniske plattformer, sensorer og halvlederteknologier. Samtidig trenger leverandører og halvlederprodusenter tidlig innsikt i kravene til kommende funksjoner og tjenester for å kunne investere trygt i teknologiutvikling.

Forberede seg for fremtiden

Som en del av prosjektet, finansiert av det føderale departementet for utdanning og forskning (BMBF), samarbeidet elleve partnere for å utvikle konsepter og metoder som hjelper bilindustrien til å jobbe mer effektivt sammen og forberede seg på fremtiden. Prosjektet fokuserte spesifikt på å optimalisere samarbeidet mellom bilprodusenter og deres komponent- og teknologileverandører for å akselerere innovasjon på tvers av bilindustriens verdikjede.

Det prototypiske veikartet for mikroelektronikk for biler utviklet i 'GENIAL!' gir et strategisk rammeverk for å identifisere fremtidige markedsbehov, brukstilfeller, systemmodeller og tekniske krav innen bilmikroelektronikk.

Prosjektets logo.

Dette veikartet etablerer en felles forståelse av mikroelektronikk-kravene til fremtidige og innovative kjøretøy over hele verdikjeden. Resultatene skal gjøre det mulig for alle markedsaktører, som forskningsinstitusjoner og beslutningstakere, å administrere investeringer og forskningsaktiviteter mer effektivt. I sin tur gir dette betydelig kortere og mer pålitelige utviklingsprosesser, slik at nye, innovative bilkomponenter kan brukes raskere.

Modellbasert tilnærming

Prosjektet var basert på en modellbasert systemutviklingstilnærming som bruker Systems Modeling Language (SysML) som et modelleringsspråk, nå integrert i SysML v2. Denne tilnærmingen støttes av AGILA-databasen og forbedres ytterligere av verktøyet IRIS (Interactive Roadmapping of Innovative Systems), begge utviklet innenfor prosjektet. AGILA fungerer som en sentralisert database for å fange den essensielle informasjonen og gi dokumentasjon, konsistenssjekker og versjonskontroll.

IRIS-verktøyet muliggjør samarbeidsmodellering, utforskning, planlegging og evaluering av løsningsalternativer. Den støtter også ikke-teknisk informasjon, tillater hensyn som forsyningssikkerhet, og muliggjør visualiseringer for veikartlegging. For å oppmuntre til utbredt bruk, vil prosjektdeltakerne gi ut verktøy som AGILA og IRIS som åpen kildekode-løsninger, noe som gjør dem tilgjengelige for alle som er interessert i å lage og vedlikeholde veikartene.

Innovasjonsmodelleringsmetodikken 'IMoG' (Innovation Modeling Grid) definerer aktiviteter, roller og prosessmodeller for samarbeid om å lage veikart. Dette spenner fra den første sammenligningen av modeller i problem- og løsningsområdet til den praktiske anvendelsen av AGILA- og IRIS-verktøyene. Dokumentasjon av metodikken, sammen med flere opplæringsvideoer, er tilgjengelig for gratis nedlasting.

Prosjektet

Det nylig avsluttede prosjektet GENIAL! siktet på å optimalisere samarbeidet mellom OEM-er for biler og deres komponent- og teknologileverandører, med mål om å akselerere innovasjon på tvers av bilindustriens verdikjede. Prosjektet ble koordinert av Infineon Technologies AG og finansiert av det tyske forbundsdepartementet for utdanning og forskning (BMBF) med 55 prosent av totalbudsjettet på 19,6 millioner euro.

Prosjektet inkluderte følgende partnere: German Aerospace Center (OFFIS), Eberhard Karls University of Tübingen, edacentrum GmbH, HELLA GmbH & Co. KGaA, Infineon Technologies AG, Prozesswerk – et merke fra umlaut-gruppen, Rheinland-Pfalz Technical University Kaiserslautern-Landau, Robert Bosch GmbH, UNITY AG og Ulm University.

Mer informasjon - inkludert en video - om prosjektet og veikartprototypen er tilgjengelig her.

Powered by Labrador CMS