Maritim belysning:
Kutter strømregningen med 60 prosent
LED-belysning fra Glamox reduserer energikostnadene og karbonavtrykket til Stena Lines fergeflåte.
Glamox AS gjennomfører et stort prosjekt for å utstyre Stena
Lines passasjerferger med energieffektiv LED-belysning. Ved å erstatte
tradisjonelle lysrørsarmaturer med LED-armaturer vil Stena Line kunne redusere
strømbruken til belysning med 60 prosent, hevdes det.
Dette skiftet til LED-teknologi er en del av Stena Lines bærekraftstrategi, som blant annet inkluderer å redusere CO2-utslippene fra eksisterende fartøy med 30 prosent.
Glamox er en verdensledende leverandør av belysning til marine, offshore og vindkraftsektoren, og tilbyr en rekke lineære lysarmaturer, downlights og flomlys som fungerer godt selv i tøffe miljøer.
Per idag er de første 15 RoRo (Roll-on Roll-off) og RoPax (Roll-on Roll-off Passenger) ferger i ferd med å bli utstyrt med rundt 3500 energieffektive LED-armaturer. Fartøyene opererer på Stena Lines ruter i Storbritannia, Sverige, Danmark og Baltikum. Oppgraderingen av alle fartøyene med LED-armaturer vil bli fullført i løpet av de neste årene.
- På verdensbasis bidrar shipping til rundt 3 prosent av de globale CO2-utslippene, tilsvarende omkring 1 milliard tonn CO2 i året. LED-andelen i shipping er sørgelig lav, omkring 30 prosent sammenlignet med rundt 50 prosent for næringsbygg. Å bytte til LED-belysning er en enkel løsning for rederier som ønsker å redusere kostnader så vel som utslipp, sier Håkon Helmersen, Senior Vice President for Marine, Offshore & Wind-divisjonen i Glamox.
- Vi jobbet i tett samarbeid med Stena Line, gjennomførte felles inspeksjoner av skipene deres, og brukte vår digitale energikalkulator for å illustrere energi-, karbon- og kostnadsbesparelsene vi kunne realisere. Å bytte til LED-belysning gir god mening både for lommeboken og miljøet, sier Helmersen.