Storsatsning på autonom snørydding
Nå tar den norske flyplassoperatøren Avinor neste steg mot autonom snørydding gjennom en ny rammeavtale for innkjøp av selvkjørende brøytebiler.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
Teknikken for selvkjøring er utviklet av teknologiselskapet Yeti Move AS, der Semcon er en av eierne.
Siden vinteren 2018/2019 har et antall selvkjørende brøytebiler blitt testet på Oslo flyplass. I forbindelse med Avinors nye rammeavtale med maskinleverandøren Øveraasen AS, som løper over 8 år, kommer flere autonome maskiner og settes i drift vinteren 2021/2022. Bak de selvkjørende brøytebilene står teknologiselskapet Yeti Move AS som leverer kontrollsystemet som styrer den autonome snø rydde operasjonen. Øveraasen, Husqvarna og Semcon er majoritetseiere i Yeti Move.
I dag står effektivisering og automatisering høyt på agendaen hos flyselskaper og flyplassoperatører verden over. Fordelen med autonome brøytebiler på flyplasser er mange. Utover kostnadseffektivisering så medfører den nye løsningen en høyere kapasitet og større bredde på arealet som ryddes for snø, hvilket gjør det mulig å minske antall brøytebiler og dermed oppnå store miljøfordeler. Systemet har også innbygget en såkalt tilstands overvåkning som gir en komplett oversikt på utrustningens tilstand og eventuelt service behov.
– Kontrakten med Avinor er et viktig steg i utviklingen av Yeti Move og gir selskapet en verdensledende posisjon innen autonom snørydding av flyplasser. Dette er et resultat av flere års samarbeid med Øveraasen som maskinleverandør og Semcon som kompetansepartner, sier Peter Due, CEO for Yeti Move.
– Semcon har lang erfaring med å utvikle autonome løsninger, fra første idé til en ferdig løsning. Vi har vært med på Yeti Moves reise fra starten og er stolte over at vi som utviklings- og kompetansepartner har bidratt til å utvikle den programvareplattformen som gjør autonom drift mulig, sier Hans Peter Havdal, leder for Semcon i Norge.