Kongsberg Maritime skal levere fremdriftssystem for ny nullutslippsferge
KONGSBERG skal levere sine fremdrifts- og kontrollsystemer som skal sørge for at Scandlines nye nestegenerasjons helelektriske ferger oppnår nullutslipp. Fergen som blir verdens største elektriske nullutslippsferge, er designet av LMG Marin AS i Norge og skal bygges ved Cemre Shipyard i Tyrkia.
Denne artikkelen er 2 år eller eldre
KONGSBERG har vært hovedleverandør av fremdriftssystemer til Scandlines i over 20 år og har gjennom de siste årene bidratt sterkt til selskapets utslippsreduksjonsstrategi.
Den nye fergen er 147,4 meter lang og designet for å kunne frakte 140 passasjerer og 66 lastebiler. Fergen skal ha en servicefart på 16 knop og vil bli utstyrt med Azipull, Kongsberg Maritimes såkalt trekkende azimuth thrustere og kontrollsystemer for fremdrift og styring.
Fergen skal seile mellom Puttgarden på den tyske øya Fehmarn, og Rødby i Danmark. Med en kapasitet på 66 lastebiler er dette en kapasitetsøkning på 23 prosent. Utslippsfrie overfarter vil bli gjennomført på én time og 10 minutter. Fartøyet kan også opereres som en hybridferge, slik at reisevarigheten reduseres til 45 minutter.
Oppdatering av infrastrukturen for å støtte den nye elektriske fergen og dens planlagte etterfølgere er allerede i gang. Strømkabelen på 50kV/25MW som Scandlines la i Rødby havn i 2019, forlenges til fergeleiene, hvor det også skal installeres transformator og ladestasjon. Det vil også bli lagt opp til lademuligheter i Puttgarden, når løsninger for kjøp av grønn strøm er på plass.