Redesign:

Godt grunndesign: Snart 30 år med samme produkt som stadig selger godt (blant mange nyere produkter, riktignok): F.v. Svein Arild Hagnæss og Geir Schulstad, Auto-Maskin AS, og Bjørn Nyjordet, Link Nordic AS.

«Evigvarende» produkt fikk forlenget liv

Auto-Maskin AS stod overfor et omfattende redesign da et display gikk ut av produksjon. Men elektronikkdistributørens detektivarbeid sikret forlenget liv.

Auto-Maskin AS

Auto-Maskin AS ble startet i 1969 av Tom Olav Hagnæss og Terje Bredesen. Selskapet ble kjøpt opp av Lifco AB i 2015.

Selskapet har omkring 40 ansatte og omsatte for 206 millioner kroner i 2022.

Helt fra starten i 1969 har Auto-Maskin utviklet styre- og overvåkingsløsninger til industrielle maskiner og prosessutstyr. I begynnelsen med enkle kretser, som Philips NOR-porter.

Styring og overvåking

I dag opererer bedriften over hele verden med et bredt spekter av produkter innen dieselmotorkontrollere (DCU), telemetri, flåtestyring, nødstrømhåndtering og overvåkingssystemer for skip. I tillegg har bedriften beveget seg inn i energimarkedet i form av energiøkonomiseringssystemer. Mange av produktene har vist seg å ha lang levetid. Men hva hvis det ikke lenger fins komponenter til å lage dem?

Godt mottatt

I 1997 utviklet den unge sivilingeniøren Svein Arild Hagnæss, i dag daglig leder, en ny overvåkingsenhet for industrielle dieselmotorer – den såkalte DCU 300-serien. Den kunne overvåke parametere som oljetrykk, temperatur, turtall osv. – Vi mente vi hadde et godt produkt, og så muligheter for å gå ut i verden med det, sier Hagnæss.

Og slik ble det. Systemet ble svært godt mottatt i markedet, og gjorde at Auto-Maskin etterhvert kom på radaren hos de virkelig store og krevende aktørene. I dag utgjør forskjellige varianter av motorovervåkingssystemer rundt 80 % av totalomsetningen på over 200 millioner og det aller meste går til eksport.

Enkelt i bruk

300 Serien har vært med bedriften siden da. I tillegg til å gjøre jobben, er det enkelt i bruk og kan konfigureres med hjelp av en brukervennlig Windows-programvare via en RS232-port. Senere har man tilføyd en USB-port for dette formålet. Under drift kan enheten kommunisere via CAN bus og Modbus. Enheten har vært drevet av to mikrokontrollere av 8051-type (for redundans), som Hagnæss ble spesialist på under studietiden. Den ene mikrokontrolleren gikk ut av produksjon, men det løste man i sin tid med et mindre redesign for en annen pakketype.

Inntil 4 DCUer kan koples mot et fjernstyringspanel. Konfigurering og identifisering foregår automatisk, noe Auto-Maskin var tidlig ute med, og har videreført på nyere modeller. Kommunikasjonen går over Modbus. – Alle de nyere modellene er basert på disse, og finnes i både rimelige (uten klassifisering) og dyrere (med klassifisering i hht. Lloyds/DNV/ABS) versjoner.

På laben foregår det stadig innovativ produktutvikling.

Displayplunder

Da Hagnæss konstruerte den omtalte DCU-modellen valgte han – etter datidens norm – et bra display som var i stand til å vise de nødvendige informasjoner på en god måte. – Med et 5,7 tommers display oppnådde vi en god grafikkløsning i forhold til oppløsningen. Nyere varianter av DCUene har naturlig nok fått større skjermer med bedre oppløsning. Utfordringen oppstod da det begynte å bli vanskelig å få tak i display til den første modellen, som fortsatt selger i et relativt høyt antall, forteller Hagnæss.

End of life

Da det gikk tomt for ekvivalente skjermer fra Seiko og Hitachi så det ut som modellserien måtte avsluttes. Dette kunne bli et problem for mange kunder, ifølge Auto-Maskins produktsjef Geir Schulstad. – Det er først og fremst et godt produkt, som kundene ble glad i. Men for mange, spesielt på båter, er det viktig å kunne skifte deler uten å måtte bygge om hele systemet, understreker han. Han anslår at det er levert om lag 10.000 enheter til nå. – Det er tydeligvis et godt grunndesign, og passer til «alle» motorer, legger han til.

Alle produkter gjennomgår nøye testing før de slippes ut til kundene.

Hektisk

Distributøren av displayet, Link Nordic, fikk beskjed om «end of life» (EOL) på det angitte produktet for et års tid siden, en siste kjøpsdato. For å være på den sikre siden, bestilte Bjørn Nyjordet hos Link Nordic opp det han trodde skulle være rikelig for resten av produksjonstiden – rundt 3.500 stykk. Da viste det seg at datoen var endret uten at vi hadde fått beskjed. Det var ingen produkter å få. – Da ble det hektisk møtevirksomhet i en periode, forteller Nyjordet.

Fant leverandør

Problemet var nå å finne et ekvivalent display med tilnærmet samme spesifikasjon. Det var ikke lett ettersom alle produsentene for lengst hadde gått videre til nyere teknologier. – Heldigvis tok en av våre trofaste leverandører – Winstar – på seg jobben med å spesialtilpasse ett av sine displayer som hadde riktig størrelse og oppløsning. Oppsiden var at vi i samme slengen fikk integrert omformeren til bakbelysningen på displayet i modulen, noe som resulterer i én komponent mindre, og et mer robust design, forklarer Nyjordet. De 1.000 første ble levert allerede rett før nyttår.

100% kompatibelt – og bedre

– For vår del opplevde vi dette som en rask og smidig prosess, sier Schulstad. I tillegg fikk vi oppdatert en litt «rar» løsning med bl.a. nattmodus, og alt er 100% kompatibelt, understreker han. – Det er litt artig at det videreføres, for det ligger mye norsk industrihistorie i dette produktet. Brukerpanelet er designet og laget av Keytouch, mens programvaren er skrevet i C av en «guru» i norsk programvareindustri, Egil Kvaleberg (utviklet bl.a. OS til MagCom og smarttelefon-OS til Smarterphone, som senere ble solgt til Nokia, red. anm.).

Det hele sammenstilles i dag hos Topro, forteller Schulstad.

Powered by Labrador CMS