Vil ha batteripass - skal sikre sporbarhet av råvarer

Tyskland investerer 8,2 millioner euro i et prosjekt som skal utvikle digitale pass for batterier. Ambisjonen er å løse problemet med sporbarhet av batteriråvarer en gang for alle ved å innføre et standardisert system.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Tanken er at et batteripass skal gjøre det enkelt å få oversikt over hvilke materialer et batteri inneholder og hvor de kommer fra. Dette bør inkludere informasjon om hele livssyklusen til batteriet, inkludert utslippene forårsaket av utvinningen av råvarene. Passet skal også gjøre det lettere å sikre at råvarene er produsert på en etisk måte.

Prosjektet, som nå er finansiert med cirka 80,5 millioner kroner av den tyske staten, samler elleve tyske deltakere blant batteriprodusenter, bilprodusenter og forskningsinstitutter. Dette inkluderer for eksempel BMW, Mercedes, Audi, kjemikaliegiganten BASF og det tyske vitenskapsakademiet Acatech, skriver etn.se.

Det tyske prosjektet sies å være det første forsøket på å utvikle en løsning som gjør det mulig å overholde batteriforordningen som EU forventes å stemme i gjennom senere i år og som er ment å tre i kraft innen 2027.

Etter forslaget vil batteriforordningen blant annet kreve merking av batteriets karbonavtrykk. Det vil også innføre minimumskrav til andel resirkulerte metaller i produksjonen. Kravene vil gjelde for alle batterier, både de i elbiler og i andre dingser som drives av batterier.

Det tyske prosjektet går over tre år.

Samtidig skal det påpekes at for eksempel organisasjonen Global Battery Alliance – som inkluderer bilprodusenter som Volvo, Volkswagen, Renault og BMW – også planlegger å innføre batteripass.

Powered by Labrador CMS