Energisparing:

Elbiler kan redusere strømregningen
Strøm fra elbilen kan avlaste strømnettet i perioder med høyt forbruk og bidra til å redusere strømregningen. Nå er også forbrukerne mer positive til dette, ifølge Zaptec.
Teknologien er lite utbredt, men allerede nå er nesten halvparten av alle norske elbileiere positive til å dele strøm fra elbilen med huset, viser en undersøkelse gjort av ladeselskapet Zaptec.
– I overgangen til fornybar energi og økt elektrifisering av samfunnet, ser vi et større behov for strøm og et endret energimønster. En av hovedutfordringene er at energiproduksjonen ikke alltid samsvarer med bruken av energien. Fleksibiliteten som ligger i når energi produseres og brukes er derfor avgjørende, og det er her batterier og toveislading, også kalt Vehicle-to-grid (V2G) og Vehicle-to-house (V2H), kan spille en viktig rolle, sier Emanuella Wallin, prosjektleder for V2G hos Polestar.
Gjennom toveislading er det elbilen som brukes som batteri for huset. Når det er overskudd av energi kan elbilen lagre det, og når etterspørselen etter energi øker, kan energien sendes tilbake til hjemmet eller til strømnettet. Det kan gi lavere strømregning og en ny undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Zaptec, viser at 40 prosent av norske elbileiere er positive til å bruke teknologien.
– Elbilbatterier vil kunne gi forbrukere bedre muligheter for fleksibilitet, ved at man kan lagre strømmen og bruke den når man trenger den. Dette vil også kunne bidra til reduserte kostnader, siden nettleien kan bli noe redusert ved at man bruker batteriet. Endringen av spotprisen over døgnet er også noe et batteri kan utnytte for å redusere strømkostnadene, forklarer Anne Sagstuen Nysæther, administrerende direktør i nettselskapet Elvia.
Elbilen står stille 90 prosent av tiden
– Vi ser at det er et stort potensial i å bruke elbilen til mer enn bare transport. Mens elbilen i dag brukes til å frakte oss fra A til B, står den faktisk stille 90 prosent av tiden. Nerven for toveislading sitter i elbilen og ladeboksen, og vi har stort potensial i elbilparken i Norge, ved at disse «sovende» bilene kan gjøres om til batterier, forklarer Kurt Østrem, administrerende direktør i Zaptec.
Toveislading er ikke veldig utbredt i dagens elbiler. Det mangler et felles regelverk som knytter teknologien til praktisk bruk mellom bilprodusenter, strømselskaper og nettoperatører. Likevel finnes det en standard for kommunikasjon mellom elbilen og ladeboksen, slik at man kan koble seg inn på strømnettet. Hjernen ligger i bilen, men uten ladeboksen vil man ikke kunne omfordele strømmen og veksle mellom likestrøm til vekselstrøm, som kreves for å kunne mate strøm ut og inn på strømnettet og til boligen.
Det er ikke bare elbiler som mangler bred støtte for toveislading – det samme gjelder ladebokser. Zaptec Go 2 er en av de første hjemmeladerne som inkluderer V2G-teknologi, og den åpner for fremtidige muligheter som strømdeling mellom bil, bolig og strømnett. Ladeboksen forventes å komme til Norden senere i år, etter lansering i Sentral-Europa først.
Stort potensial
– Teknologien gir store muligheter for både forbrukere og for samfunnet. Vi trenger at alle aktører får mer kunnskap om teknologien, og vi må få på plass et regelverk for kommunikasjonsløsninger mellom bil, lader, forbruker og nettselskapet. Teknologien må gå automatisk, slik at kunden gjør de riktige valgene uten å måtte gjøre så mye innsats selv, mener Østrem.
Han legger vekt på at Norge er verdensledende på elbil og at vi derfor har mulighet til å teste dette både i storskala og lokalt. Det er 2,9 millioner biler i Norge som skal bli elektriske de neste årene. Hvis du lader de bilene én gang og henter ut den energien, tilsvarer det årsforbruket til mer enn 10 000 husstander.
Går ikke på bekostning av batterihelsen
Av de 6 prosentene som oppgir å være skeptiske til teknologien, nevnes batteriets levetid som hovedgrunnen.
– Vi vet at flere ladesykluser kan øke slitasjen på elbilbatteriet. Samtidig viser forskning at hvor fulladet batteriet er, også påvirker batteriets helse negativt. Interessant nok kan toveislading redusere tiden batteriet bruker i denne kritiske tilstanden, noe som faktisk kan forbedre batterilevetiden. Totalt sett er det derfor mulig å bruke toveislading uten vesentlig forringelse av batteriytelsen, sier Emanuella Wallin i Polestar.