El-transport:
Svenske Volta Trucks konkurs
I går begjærte utfordreren i godstransportmarkedet, Volta Trucks, seg konkurs etter å ha gått tom for penger. Den utløsende faktoren er at selskapets amerikanske batterileverandør ble satt inn i restrukturering i begynnelsen av august, skriver etn.se.
Nyheten i begynnelsen av august i år om at selskapets
batterileverandør gikk inn i amerikanske Chapter 11 skjedde på det absolutt
verste tidspunktet da produksjonen skulle oppskaleres, og produktet ble levert
til ventende kunder, og har etter hvert ført til økt usikkerhet blant div.
interessenter og til slutt, til tross for stor innsats, umulig finansiering.
Dette er trist og utrolig trist, ikke minst for gründerne, ansatte og for alle
leverandører og kunder som har vist en lidenskapelig interesse for Volta
Trucks. For alle investorer er det en stor skuffelse, skriver Tomas Bergström i
en pressemelding.
Spesielt siden selskapet så sent som i forrige lanserte muligheten til å leie de nye kjøretøyene (etn.se).
Volta Trucks ble grunnlagt i 2019 av Carl-Magnus Norden og Kjell Walöen og har hovedkontor i Stockholm. Totalt har Volta Trucks tatt inn cirka 3,6 milliarder SEK i kapital siden starten i 2019.
Selskapets lastebil, kalt Zero, startet produksjonen i april hos Steyr Automotive i Østerrike. Den er på seksten tonn og designet for bytrafikk og godstransport i byer med sentralt og nedsenket førersete.
Batteriene er fra amerikanske Proterra med en kapasitet på 160 til 200 kWh, som gir en rekkevidde på 150 til 200 km med en toppfart på 80 km/t.
Den integrerte drivlinjen og motoren i bakakselen er også amerikanske, fra Meritor.