Oslo Battery Days:
Markedet, Kina og nye materialer
Oslo Battery Days ble denne uken arrangert for 6. gang. En smule færre deltakere (187) enn i fjor, men til gjengjeld var innhold og oppmøte fra ledende aktører ganske så imponerende. Gjennomgangsmelodien var Europa, Kina og nye materialer.
Med en celleproduksjon på mer enn 70% av det globale
markedet, kan Kina kontrollere markedet.
– Mange tror at Kina bare er produksjon, men
da undervurderer de hvor mye innovasjon de også gjør, sa medarrangør Shmuel
De-Leon i åpningspresentasjonen. – Akkurat nå har de overproduksjon som gjør at
prisene vil gå ned, men FoU fortsetter med samme fart, slo han fast.
Markedet
Fabrice Renard fra Avicenne Energy, en konsulent og markedsanalyseselskap, presenterte hovedtrender i batterimarkedet og for råmaterialer.
I dag snakker vi om et marked verdt 250 milliarder dollar. Kanskje ikke direkte oppsiktsvekkende: Blybatterier har fortsatt en rimelig andel av markedet. Forskjellen fra nye materialer er at det ikke vil vokse, men holde seg stabilt.
I 2023 tok biler og busser 75 prosent av litium ion markedet, som i total MWh-størrelse er på over 1,2 millioner. Uten el-kjøretøy (EV) er markedet verdt 41 milliarder (2023).
Vokser
Heller ikke uventet, markedet vokser, men både i Europa og USA var det en nedgang i begynnelsen av 2024. – EV påvirker markedet enormt fra år til år, derfor må disse tallene også revideres hvert år, sa Renard. På den andre siden, i den globale markeds-«krigen», må Europa og USA investere 120 milliarder dollar for å komme opp på banen. Slik det er i dag er det en underproduksjon i Europa, mens Kina – som allerede nevnt – har overproduksjon.
Prisene
Noe som for eksempel påvirker investeringer i fabrikker, er prisene. I følge Avicenne Energy, steg prisene ganske kraftig fra 2021 til 2022, mens de falt ned til 2021-nivå i 2023. Det er en nedgang på 60 prosent sammenlignet med toppen i 2022.
Vi fikk også vite at LFP (litium-jern-fosfat)-batterier dominerer, med en etterspørsel som ligger på mellom 60 og 70 prosent av markedet.
Elbilsalget går ikke ned
Til slutt i denne omgang: Viktor Irle fra analyseselskapet EV Volumes åpnet med at når media sier at salget av elbiler går ned, er ikke det sant, globalt sett. Det er bare slik markedet funger. Det har vært vekst hele tiden, bare at med en start på 100 prosent, vil det naturlig bli en redusert vekst. For eksempel fulgt av 50 prosent og nå 25 prosent vekst.
I 2023 var det 14 millioner elbiler på veien og en vekst på 35 prosent. Og andelen elektriske kjøretøy vokser uansett fort. Irle gjorde et poeng av at nå er det flere elbiler i Hong Kong enn i Norge.
BYD størst
Kinesiske BYD er nå den største leverandøren av elbiler, hvis vi tar med plugg-inn hybrider. Mens Teslas modell Y er den mest solgte modellen globalt (2023). Når det gjelder batteriinstallasjoner er Tesla størst med unntak av andre kvartal i år, da BYD tok over tronen. Men som Irle sier, disse dataene må alltid sees på fra år til år.
Fremtiden
Ser man i glasskulen forventes det 70 millioner EV-enheter solgt globalt i 2035. Og i 2031 vil hver andre solgte bil ha plugg, mener han. Dessuten, ifølge EV Volumes har Tesla sagt at de kommer til å gå forbi BYD med utrullingen av Cybertruck og kommende nye kompaktmodeller.
Det er mange sider med dette markedet, som for eksempel at på en stor messe/show i Beijing nylig, ble det vist 140 nye elbilmodeller, av total 240.
Vi kommer definitivt tilbake med mer fra OBD 2024, både i blad og på nett. For her var det mye å ta tak i. For eksempel nye materialer som kommer til å fortjene en egen sak.