Bærekraft og innovasjon:

Bildet er fra arrangementet i Oslo. Fra venstre: Bærekraftsdirektør Leif Inge Husabø, Business Developer Carl Ivarsson og bærekraftsleder Oda Midtlyng Klempe fra Inventas, leder for bærekraftsprodukter Morten Knutzen fra DNB og bærekraftsrådgiver Bente Sofie Syversen i Innovasjon Norge. Foto: Innovasjon Norge

Kraftig oppvekker for bærekraft og muligheter

I går var det 2030 dager til miljømerkeåret 2030. I samarbeid med Innovasjon Norge inviterte Inventas til «wakeup-call».

Publisert Sist oppdatert

2030 er året skal vi gjøre opp status for FNs bærekraftsmål og den første store klimamilepælen i Parisavtalen. Norge har forpliktet seg til å kutte klimagassutslippene med 55 prosent. Så langt har vi kuttet 9,1 prosent. 

Tirsdag den 11. juni var det 2030 dager igjen til år 2030 – målstreken for FNs 17 bærekraftsmål.

– Vi må få fart på omstillingen, var Innovasjon Norges bærekraftsdirektør Leif Inge Husabøs budskap da Inventas inviterte til wakeup2030 i flere store norske byer for å sette søkelys på denne merkedagen og hva vi kan gjøre de neste 2030 dagene.

Blant annet rapporterte Bjørnar Vasenden fra Inventas en inspirerende og lærerik frokost i Bergen, med «knallfine» innlegg: Blant annet fortalte Innovasjon Norge ved Aina Bolstad og Rune Hensjesand om alle muligheter som er tilgjengelige for å støtte opp om bærekraftig utvikling. Evoy ved Beate Therese Solheim Gronnevik delte engasjert om den fantastiske reisen de er på for å elektrifisere båtmotorer og kutte utslipp. Og ECOsubsea v/ Abigail Robinson gav inspirerende innsikt i økologisk helhetstenkning, og hvordan de arbeider med å skape en helhetlig løsning for å fjerne og samle opp groe fra skip.

I Bergen fortalte Evoy ved Beate Therese Solheim Gronnevik om elektrifisering av båtmotorer for et engasjert publikum. Foto: Inventas

Mange ser på «bærekraft» mer eller mindre som et politisk buzzword. Det er ikke forretningsutvikler Tore Eide hos Inventas enig i.

– Kort fortalt kan en feil tilnærming til bærekraft medføre at du ikke får lov til å selge produktet ditt i fremtiden. Men istedenfor å tenke på pisken, mener vi det viktigste vi kan gjøre er å snakke om bærekraft som en kommersiell og lønnsom mulighet, uttaler han. 

– Det er de som utvikler de bærekraftige løsningene, som har de beste forutsetningene for kommersiell suksess. EU jobber nå knallhardt med både pisk og gulrot for å få på plass rammeverket for et bærekraftig Europa. I Norge snakkes det mye om energi, men lite om hva annet dette påvirker. Realiteten er at når vi ser på hvordan vi skal produsere fremtidens produkter går geopolitikk, teknologi og bærekraft hånd i hånd. Det er her mulighetene ligger, understreker Eide.

Europa bruker bevisst bærekraftig regulering for å gjøre industrien mer konkurransedyktig. Teknologiutvikling gjør at hjemflytting av produksjon til høykostland gir kommersiell mening. Samtidig er det enklere å bygge en sirkulær verdikjede rundt et produkt når produksjonen skjer lokalt, enn på andre siden av jordkloden, mener han.

Det viktigste vi kan gjøre er å snakke om bærekraft som en kommersiell og lønnsom mulighet, sier Tore Eide, Inventas.

Et betenkelig faktum er at Norge i 2020 kun var 2.4 prosent sirkulære – og verst i Europa (Kilde: Circularity Gap Report Norway, 2020, Circular Norway). Det betyr at 97.6 prosent av alt vi forbruker aldri brukes igjen. – For oss som produktutviklere er dette en pinlig erkjennelse, medgir Eide. Men det er håp:

– Vi ser heldigvis at det stadig dukker opp gode eksempler. Sammen med et selskap i Nord-Norge har vi utviklet et produkt som potensielt kan spare miljøet for 3 millioner batteripakker i året, og energiproduksjonen til 15 vindturbiner. Vi har også i samarbeid med bedrifter i byggebransjen utviklet produkter som nå selges med hele 60 års garanti.

Tirsdag den 11. juni er det 2030 dager igjen til år 2030 – målstreken for FNs 17 bærekraftsmål. Tiden er knapp, men det er ikke for sent.

Dypt konsentrert publikum i en fullstappet sal på Vingtor Arbeidsbar mens Mette Hammernes Alhaug og Russell Edwards forteller hvordan de lager bedre og mer brukervennlige produkter samtidig som de reduserer utslipp hos Laerdal Medical. Foto: Inventas

 

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS