Distribusjon:
Skal hjelpe kundene med å velge mer bærekraftige produkter
Distributøren RS Group har lansert Better World-produktserien i Skandinavia, som allerede er lansert i land som Storbritannia og Frankrike.
Produktene i
serien skal foredre bærekraften og støttes av pålitelige sertifikasjoner og
miljømerker. Dette skal gjøre det enklere for å ta mer informative
kjøpsbeslutninger basert på produktenes bærekraftopplysninger. Det er også et
stort fokus i sortimentet på produkter som sparer energi eller vann og
reduserer CO2-utslipp. For å kunne gjøre dette, arbeider RS tett sammen med 2500
samarbeidspartnerne for å fremheve de siste innovative og mer bærekraftige
produktløsninger som en del av sortimentet.
Markedsundersøkelser har vist at 89 % av B2B-kjøpere sier at hvis det var enklere å identifisere sertifisert bærekraftige produkter, ville det være mer sannsynlig at de valgte flere bærekraftige produkter (Amazon Business State of Business Procurement Report). 55 % av B2B-kjøpere med mål å være mer bærekraftige sier at det er vanskelig å finne leverandører som følger en bærekraftig praksis. Blant denne gruppen er 81 % av kjøperne enige om at dette begrenser virksomheten deres i å oppnå bærekraftmål for innkjøp (Amazon Business State of Business Procurement Report).
RS har gjort det enkelt for kunder å identifisere Better World-produkter: Hvert produkt i serien er merket med et Better World-ikon, og med ett enkelt klikk kan kundene lese om produktets sertifikasjon for bærekraft eller energimerke som ble akkreditert av ekspertorganisasjoner.
RS har samarbeidet med anerkjente eksperter innenfor området og har sammen med disse valgt ut mer enn 40 sertifikasjoner for bærekraft og energimerker, for å fremheve nøkkelprodukter som oppfyller eller overgår standarder for bærekraft og dermed er bedre for miljøet.
I løpet av det kommende året skal RS videreutvikle modellen sin for å anerkjenne flere forbedringer av bærekraft på ulike stadier av produktets livssyklus. Det endelige målet er å kunne tilby tusenvis av flere produkter som både er produsert på en mer bærekraftig måte, og som hjelper kundene med å redusere miljøpåvirkningen.