Autonomi:

ASKO har stilt en batteridrevet lekter til rådighet for uttestingen av en høyhastighets satellittforbindelse som kan muliggjøre autonom skipsfart.

Autonom skipsfart via satellitt

Kongsberg Maritime tester Eutelsat OneWeb høyhastighetsforbindelse for autonom skipsfart i samarbeid med Telenor Maritime.

Publisert

Kongsberg Maritime skal starte testing av Eutelsat OneWebs satelittløsning på et autonomt fartøy over Oslofjorden. I samarbeid med Telenor Maritime vil en nullutslippsfri, elektrisk lekter, eid av dagligvaredistributøren ASKO, blir testfartøyet.

Eutelsat OneWeb antennesystem blir installert på fartøyet og skal gjøre det mulig med tilkobling via deres satellittjeneste i lav jordbane (LEO). Dette vil gi båndbredde for dataoverføring i sanntid, skip-til-land-kommunikasjon, samt fjernstyrt og autonom fartøyskontroll, heter det i en pressemelding fra de tre aktørene. 

Den batteridrevne ASKO-lekteren er en av to som ble levert i 2022. Siden den gang har de fraktet last tilsvarende 16 trailere på hver tur over Oslofjorden. Denne operasjonen kan kutte to millioner kilometer med trailerkjøring og reduserer karbonutslippene med 5000 tonn årlig. 

Fjernstyrt – med autonom teknologi 

Under de kommende testene med satellittkommunikasjon vil lekteren bli fjernstyrt fra et Remote Operations Center (ROC), som ligger i Horten. Senteret drives av Massterly, et selskap som eies sammen av Kongsberg Maritime og Wilhelmsen. 

– Vi har hatt vellykkede demonstrasjoner av autonome teknologier på flere banebrytende pilotprosjekter, inkludert ASKO-flåten. Dermed er det allerede bevist at fjernstyrte og autonome teknologier kan brukes på ulike typer fartøy, sier Pål André Eriksen, Senior Vice President, Remote & Autonomous Solutions, i Kongsberg Maritime. 

– Sømløs tilkobling er fortsatt en av hovedutfordringene for autonome operasjoner, spesielt i åpent hav. Å løse utfordringene med global tilkobling og tilgjengelig båndbredde vil frigjøre et stort potensial for utrulling av slike teknologier i fremtiden, sier Eriksen, og legger til at Kongsberg Maritime er takknemlig overfor ASKO som lar partene installere OneWebs nyeste antenneteknologi på et av sine fartøy.

– Dette vil gi et realistisk driftsmiljø for å demonstrere evnene til lav latens og høy gjennomstrømning til Eutelsat OneWebs satellitt-tjeneste i lav bane rundt jorden, avslutter han. 

Forbedre kritiske operasjoner 

Alexandra Kenworthy, leder for Maritime & Energy i Eutelsat OneWeb, sier samarbeidet med Telenor Maritime og Kongsberg Maritime er avgjørende for å demonstrere de nye og sikrere egenskapene som høyhastighets tilkobling i lav jordbane gir til maritime operatører over hele verden. 

– Dette prosjektet er et godt eksempel på vår felles visjon; og Eutelsat OneWebs samarbeid med pålitelige partnere som Telenor Maritime og Kongsberg Maritime vil fortsette, ettersom vi driver digital transformasjon på tvers av den maritime industrien. Det er stor etterspørsel etter fleksibel tilkobling med lav latens som vil forbedre kritiske operasjoner, og bedre kommunikasjon mellom mannskap og kunder, sier Kenworthy. 

Det er spennende å være med i dette banebrytende innovasjonsarbeidet, sier Knut Fjellheim, CTIO i Telenor Maritime: 

– Dette prosjektet er utrolig viktig for fremtiden til autonome fartøyer, ikke bare i lokale fjorder og elver, men også i åpent hav. Jeg er oppriktig begeistret for å utvikle løsninger som vil sette standarder for den globale tilkoblingen for autonome fartøyer. Med OneWebs LEO-dekning og vår avanserte tilkoblingsplattform er vi på vei til å oppnå 100 prosent oppetid for skipstilkobling, sier Fjellheim. 

Begge ASKO-fartøyene har i dag en permanent skipsbro for manuell drift, som også kan også styres fra land hos Massterly i Horten. Men når det autonome konseptet er testet og bevist, kan broen bli utelatt i fremtidige skip. 

 

Powered by Labrador CMS