Vil utvikle selvkjørende båter på Oslofjorden

Masteroppgaven til Magnus Kjelsaas ved OsloMet, går ut på å utvikle teknologi som del av førerløse båter i Oslofjorden. Forskningsprosjektet skal presenteres 15. februar på Oceanlab.

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Magnus Kjelsaas arbeider med teknologi for førerløse båter i Oslofjorden

– I fremtidens byutvikling må vi se på smartere løsninger enn å bruke dagens allerede overbelastede veinett. Ved å utnytte Oslofjorden til transport vil vi frigjøre plass i trafikken og utnytte et stort ledig areal, mener masterstudent Magnus Kjelsaas ved OsloMet.

I masteroppgaven utvikler Kjelsaas teknologi som en del av førerløse båter basert i Oslofjorden. Båtene skal styres ved hjelp av kunstig intelligens. De skal kunne automatisk både legge til kai, ta på og av passasjerer, kjøre en planlagt rute og unngå hindringer underveis. Prototypen som Kjelsaas jobbe med styres fra land, og på selve båten er det montert kamera og gps.

Dette er ikke det første forsøket med selvgående båter, flere universiteter og bedrifter arbeider med dette nær sagt over hele landet.

OsloMet Oceanlab

I september 2021 åpnet OsloMet Oceanlab – havlaboratoriet på Filipstadkaia, en ny arena innenfor havteknologi, bærekraft og miljøvern på Tjuvholmen i Oslo. Med Oceanlab ønsker OsloMet å skape et møtested mellom akademia, næringsliv, myndigheter, skoler og andre som vil bygge bro mellom forskning, utvikling, innovasjon, undervisning og samfunnskontakt.

OsloMet satser sterkt på forskning innen fremtidens byutvikling, og har signert en samarbeidsavtale med Hyke. Avtalen omfatter blant annet samarbeid om studentprosjekter i bachelor/ masteremner, praksis, etter- og videreutdanning forsknings- og innovasjonsprosjekter samt deltagelse i relevante styrer, utvalg og råd på Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD).

Les: Testarena Horten – for alle og Autonom drone skal holde Oslofjorden ren

Det som er interessant her er at den første båten skal leveres av firmaet Hyke allerede mot slutten av 2022 som en del av en effektiv, miljøvennlig, stillegående og økonomisk bærekraftig mobilitetsløsning. Samtidig jobbes det med autonomiutvikling som gir løsningen fra Hyke fleksibilitet og dynamikk som igjen øker fordelene ved bruk i urbane strøk.

– Slike båter vil gjøre Oslofjorden og mange andre byer med vannveier rundt om i verden mer tilgjengelig for publikum. I konseptet til Kjelsaas kunne man også gjort slike båter tilgjengelig for privatpersoner, som en vanntaxi. Dette vil være et godt alternativ til familier som ikke har råd til egen båt, og man vil heller ikke trenger å ta båtlappen. I tillegg er det miljøvennlig siden båtene er hundre prosent elektriske, sier Kjelsaas.

Den 15. februar kl. 14.00 inviterer OsloMet til et signeringsevent på Oceanlab – havlaboratoriet, Filipstadveien 7 i Oslo hvor de vil presentere forskningsprosjektet og introdusere Hyke.

Powered by Labrador CMS