Distribusjon:
Satser på bevegelsessensorer
Distribusjonsavtalen med Xsens tilfører Link Nordic et omfattende utvalg av bevegelsessensorer og navigasjonsmoduler til det norske markedet, for alt fra industriroboter til autonome kjøretøy.
Xsens ble startet rundt årtusenskiftet av to studenter fra Universitetet i Twente, Nederland, og bygget sin virksomhet rundt mems-baserte akselerometere, og oppnådde etterhvert suksess med integrerte sensorer som som var i stand til å levere sanntids posisjonsdata. – Disse sensorene fra mindre og mer nøyaktige enn tilsvarende på markedet, og ble bl.a. benyttet i forsvarsprodukter og radar, forteller salgssjef Meindert Zeeuw.
Bevegelsessensorer
Så gikk utviklingen raskt, og selskapet er etterhvert blitt en pionér innen sensorteknologier, med inertielle sensormoduler og egenutviklede algoritmer for sensorfusjon. En av suksessteknologiene skulle bli sensorer plassert på menneskekroppen for å detektere kroppens bevegelser. Dette ble et raskt voksende felt, og sensordraktene og teknologien deres er brukt i mange nyere animasjonstunge filmer, slik som «Avatar 2» og «Black Panther».
Best i sin klasse
- Teknologiene for deteksjon av kroppsbevegelser og for industrielle bevegelses- og navigasjonsanvendelser, som inkluderer både akselerometere, gyroer og magnetometere med tilhørende algoritmer, har vokst og utviklet seg parallelt, og har «lært» av hverandre, forteller Zeeuw.- I dag kan vi også tilby de beste produktene i sine respektive klasser – det betyr pris/ytelse – for bevegelseskontroll i komplekse industrielle miljø, og fra autonome kjøretøy og droner til lager og logistikk, fremholder han.
Autonomi
I det nordiske markedet er det autonomi og sikkerhet i maskineri som gjelder, mener han. – Industri 4.0 er en viktig trend som preger disse markedene, sier Zeeuw, med tanke på økt robotisering, kommunikasjon og «bevisste» maskiner. Samtidig trekker han frem en annen viktig trend: - Vi ser også «Agrikultur 4.0» vokse frem nå. Dette er faktisk et av de produktsegmentene som vokser raskest nå. Og vi leverer «balanseorganet» til disse produktene, understreker han, og legger til: - Nå kan vi også utstyre dem med maskinsyn!
Sanntidsdata essensielt
- Vi leverer dermed i praksis 3D orienteringsevne og 3D posisjonering i sanntid. Og sanntidsdata er det som driver autonomi fremover, påpeker Zeeuw. Innenfor agritek har selskapet allerede samarbeid med etablerte merker som John Deere og Komatsu, og samarbeider også med andre, nyskapende selskaper om autonomi i jordbruket.
Forventinger i Norge
Xsens startet distribusjonssamarbeidet med Link Nordic i begynnelsen av fjoråret, og har store forventninger til fremtidige resultater. – Vi hadde allerede kunder i Norge på det tidspunktet, men vi anser at det er bra med «lokale folk» for å følge opp, sier Zeeuw. – Vi valgte Link fordi de allerede har et godt fotavtrykk i markedet og jobber med relevante ting. Og har gode folk, selvsagt, tilføyer han. Ifølge Nyjordet er det 2 ansatte som får jobben med å følge opp Xsens. – Og det ser ut til å gå veldig bra, opplyser han.
Sjø og jordbruk
Zeeuw tror maritimt/subsea og agrikultur vil bli de største markedssegmentene, mens skogsdrift og linjeinspeksjon – sistnevnte med droner – er andre interessante områder. Det vil også være fokus på forsvarsprodukter, og fremtidige vekstområder kan være havvind og eventuelt bølgekraftverk, hvis det skulle ta av.
Blir stort
- Havvind blir et stort marked i fremtiden, bekrefter salgssjef Bjørn Nyjordet i Link Nordic. Vindturbiner beveger seg, og det er viktig å vite hvor mye og hvordan. Han peker også på undervannsteknologi som et viktig felt, der slangeroboten Eelume er et godt eksempel på spennende produkter. – Det er mye å utforske under vann, legger han til.
Skalerbart
Ifølge Nyjordet er Xsens´ styrke å tilby en «god nok» nøyaktighet til en rimelig pris. Der får han støtte fra Zeeuw. – Vi er per i dag best på pris/ytelse. Vi benytter ikke de dyreste gyroene, men de som er gode nok. Videre gjør vi sensorfusjon på vårt nivå, men det er ikke noe i veien for å løfte dette til et høyere nivå for å styre applikasjoner, og gjerne bruke flere kilder, slik som f.eks. Lidar eller radar, forklarer han.
Selvgående kjøretøy
Ett av prestisjeprosjektene i så måte er svenske Einride – et selskap som bl.a. utvikler elektriske lastebiler og logistikkinfrastruktur, inkludert autonome lastebiler som allerede har gjennomført pilottester på svenske og amerikanske veier. Og innen agritek har Xsens levert teknologi til det nederlandske selskapet Agxeed, som sammen med den tyske maskinbyggeren Class har utviklet en autonom traktor – også den ute i felten nå. Her på berget har man levert til f.eks. Saga Robotics og deres jordbærplukker.