Autonomi

På flyplassen i Stuttgart slipper du å kjøre inn på plasser som dette. Bilen (Mercedes foreløpig) gjør det selv.

Helautomatisk parkeringssystem er godkjent for offentlig bruk i Tyskland

Systemet, med nivå 4 autonomi, er i bruk på Stuttgart flyplass for Mercedes-biler og markerer starten på en utrulling av hundrevis av systemer i Tyskland.

Publisert Sist oppdatert

Det førerløse parkeringssystemet lar brukere sette fra seg sin Mercedes S-Klasse eller EQS elbil på et avleveringssted etter å ha varslet en app. Systemet sjekker deretter at ruten til en bestemt parkeringsplass er fri og kjører kjøretøyet autonomt til riktig sted, uansett hvor det måtte være i parkeringshuset.

Senere går kjøretøyet tilbake til hentestedet på nøyaktig samme måte. Dette er avhengig av samspillet mellom den intelligente infrastrukturen levert av Bosch og installert i parkeringshuset og Mercedes-Benz-teknologi i bilen.

Godkjenningen til SAE Level 4 er basert på et fast innesluttet miljø med kjente ruter og klart definerte risikoer.

Bosch-sensorer i parkeringshuset overvåker kjørekorridoren og dens omgivelser og gir den nødvendige informasjonen for å veilede kjøretøyet. Teknologien i kjøretøyet konverterer informasjonen den mottar fra infrastrukturen til kjøremanøvrer. Dette gjør at kjøretøyene kan kjøre opp og ned ramper for å bevege seg mellom etasjene i parkeringshuset. Hvis infrastruktursensorene oppdager en hindring, bremser kjøretøyet og stopper trygt. Først når ruten er klar, fortsetter den på sin vei.

Bosch og Mercedes-Benz fikk verdens første spesialtillatelse til å drive Automated Valet Parking i 2019 ved bruk av utviklingskjøretøyer uten menneskelig tilsyn i parkeringshuset til Mercedes-Benz-museet i Stuttgart.

Godkjenningen som nå er gitt går utover dette, og tillater kommersiell drift med privateide kjøretøy i parkeringshuset P6 på Stuttgart flyplass og følger godkjenning fra den tyske regjeringen for førerløse biler tidligere på året. AFGBV (autonom driving-direktivet), vedtatt av det tyske parlamentets øverste kammer 20. mai 2022, spesifiserer tydelig kriteriene for den tyske veitrafikkloven som kjøretøyer på nivå 4 må tilfredsstille.

Selskapene planlegger gradvis å rulle ut den førerløse parkeringstjenesten i parkeringshuset APCOA P6 på Stuttgart lufthavn.

Kilde: eenewseurope.com

Powered by Labrador CMS