Jammetest 2024:
Rekordstor sikkerhetstest på Andøya
Posisjons- og navigasjonsindustri fra USA, Canada og hele Europa møtes på Andøya denne uken for å teste hvordan moderne posisjonsteknologi responderer på jammeangrep.
Jammetest foregår for tredje år på rad på Bleik på Andøya.
Her får industri og utstyrsprodusenter muligheten til å teste systemene sine,
for å finne sårbarheter og svakheter slik at de kan lære av dem og bygge enda
mer robuste systemer. Arrangementet tiltrekker seg deltakere fra hele den
vestlige verden med et bredt spekter av representanter fra blant annet
internasjonal bilindustri, teknologiselskaper, forsvarsmyndigheter og akademia.
Viktig
Den store interessen er et resultat av sivile tjenesters avhengighet av satellittkommunikasjon. Kritiske samfunnsfunksjoner som transport, redningstjeneste, elektronisk kommunikasjon, finansielle tjenester og kraftforsyning avhenger også av at satellittene leverer korrekt posisjon og tid.
Det finnes eksempler på at redningshelikoptre ikke har kunnet lande på grunn av signalforstyrrelser, og at hele flyplasser i Norge har blitt slått ut av små jammere. Nylig ble et SAS-fly utsatt for spoofing-angrep og GPS-forstyrrelser blir et stadig større problem ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Globalt testsenter for en aktuell trussel
Jammetest gjennomføres i dag en gang i året og et fremtidig globalt testsenter på Andøya kan gi muligheter for videreutvikling av testene.
Nytteverdien er stor for alle aktører som kan bli rammet av støyangrep og signalforstyrrelser. Såkalt jamming er forstyrrelser eller blokkering av blant annet radio og GPS-signaler. I tillegg til jamming blir deltakerne utsatt for spoofing, som er utsendinger av falske signaler for å lure mottakeren som tar imot signaler. Slik elektronisk krigføring blir stadig vanligere, og ulovlig jamming rammer også sivil sektor. Fokuset på cybersikkerhet har gjort at Jammetesten i 2024 besøkes av over 90 organisasjoner og selskaper fra over 20 land.
Den unike beliggenheten på Andøya tillater testing i “open air”, som ikke ville vært mulig andre steder i Europa. På Andøya får industrien direkte tilbakemeldinger på hvordan utstyret tåler støyangrep og narring under reelle forhold. Slik testing er ikke gjennomførbart i områder som er tettbebygget eller med høy gjennomgående flytrafikk da signal-forstyrrelser i slike områder ville slått ut sivil infrastruktur og flytårn.