Sponset artikkel
Teknologisamarbeid for sikker dyrevelferd
Betydningen av et tett og nært samarbeid med underleverandørene sine kom tydelig frem da Nofence AS skulle utvikle en pakkeløsning med batteri og lader til sine elektroniske klaver.
I 2016 fikk norske TV-seere for første gang se geiter utstyrt med elektroniske klaver fra Nofence, beitende i fjellet rundt Fløibanen i Bergen. Pilotprosjektet fikk stor oppmerksomhet.
Erfaring og kompetanse
Schive var tidlig inne som leverandør av batteripakker til Nofence, med Mascot som leverandør av ladere. – Dette er produkter som er utsatt for røff behandling og temperaturendringer. Som batterileverandør hadde vi erfaring med sporing fra før, men løsningen til Nofence er mer kompleks og omfatter i tillegg «styring» av dyrene, forteller Odd-Leif Lien hos Schive. Både batteripakken og laderen er nøye tilpasset bruken, med hovedfokus på sikkerhet.
Løsningsorientert
Ikke alt gikk knirkefritt. Blant annet oppstod det problemer med ladingen i en tidlig serie. Ingeniørene fra Schive og Mascot, som allerede hadde et etablert samarbeid gjennom mange år, reiste sammen til Batnfjordsøra for å løse problemet. Nærhet, kvalitet og et solidarisk ansvar ble nøkkelord i dette samarbeidet.
Nærhet viktig
Det er nærliggende å velge billige løsninger for et prissensitivt produkt. Men det er ikke alltid godt nok. Det må være samsvar mellom pris og nytte, uten å gå på kompromiss med risiko. En lader fra en kvalitetsleverandør som Mascot kan i utgangspunktet synes dyr. – Men spesielt i en utviklingsfase er oppfølging, støtte og tilpasningsmuligheter – og ikke minst muligheten til å snakke norsk med leverandøren – uvurderlig, sier Jan Fredrik Haugen hos Mascot.
Kvalitetsorientert
Også kvaliteten på cellene i batterier kan være så ymse. – Vi leverer kun batterier fra anerkjente leverandører, og med innebygde sikkerhetsfunksjoner, påpeker Lien. – Alle risikofaktorer skal være redusert, blant annet er alle batteriene testet på fabrikk, og leveres med full sporbarhet. Kvalitet er noe vi har høyt fokus på, kommenterer han.
Tilpassing
– Mascot utvikler ladere med høy kvalitet og for universelt bruk, men ingen applikasjoner er like, og de må fortsatt tilpasses behovet. Hvis du for eksempel skal lade ofte, skal du helst ikke topplade eller dyputlade batteriet. Disse klavene som skal fungere i månedsvis på beite, må derimot være så fulle som mulig når de sendes ut, forklarer Haugen. – Og disse batteriene kan bli dyputladet. Da er det viktig å lade batteriet skånsomt med lav strøm, inntil batteriet får tilbake normalt spenningsnivå.
Standarder og sertifisering
Apparater for bruk på levende vesener krever høy sikkerhet. – Våre ladere forholder seg til mange produktsikkerhetsstandarder, understreker Haugen. – Den strengeste av disse er nok den medisinske typegodkjenningen, såkalt CB-sertifikat, både med hensyn til produktsikkerhet og EMC, sier han. Kravene omfatter foruten sikkerhet blant annet test av støtmotstand, støv- og fuktinntrenging med mer, som er meget relevant i Nofence' tilfelle.
Lang levetid
Omfattende testing er viktig – både for bruk og misbruk. Ladere og batterier kan være utsatt for store temperatursvingninger og mye juling. Klavene skal henge ute og dingle i all slags vær, med støt, vann, svette, varme og kulde. Og selv om laderen står inne i en driftsbygning eller uthus, kan det være både kaldt, støvete og fuktig. – Testingen skal garantere lang levetid på tross av det tøffe miljøet, understreker Haugen.
Lading
Nofence-klavene kommer i to størrelser tiltenkt sau/geit og storfe, og med to forskjellige batteripakker på henholdsvis 10 og 20 Ah. Normalt lades de sentralt, slik at man bare foretar et rent batteribytte i felten. Fortrinnsvis bør man unngå å lade når det er for kaldt eller for varmt. Videre må ladestrømmen tilpasses – for høy ladestrøm kan påvirke levetiden for kretsene i pakken. Selv med innebygde beskyttelseskretser i pakken bør man ikke bruke en «hvilken som helst» lader.
Samarbeidsavtale
Schive og Mascot har i høst formalisert sitt samarbeid, med den hensikt å jobbe tettere sammen både på salg og markedsføring, men også på utvikling og prosjekter, slik som Nofence.