Ny teknologi skal hindre at elsparkesykler kan kjøres på fortau og gangveger.

Hindrer fortauskjøring på elsparkesykkel

Samarbeid mellom Bird og u-blox har resultert i en smart løsning som skal hindre kjøring på fortau og gangveger. Flere slike løsninger er på gang. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Bird, en av aktørene som leier ut elektriske sparkesykler, lanserer en smart løsning for å unngå kjøring på fortau. Dette er teknologi basert på såkalt sensorfusjon, utviklet i samarbeid med posisjons- og kommunikasjonsteknologileverandøren u-blox.

«Smart Sidewalk Protection» skal integreres i Birds kjøretøy, og er utformet for å hindre såkalte mikromobilitetsenheter i å kunne brukes på fortau og gangveger.

Tidligere i år varslet også svenske Voi pilottesting av teknologi for å unngå fortauskjøring, se lenger ned i saken.

Flere leverandører av mikromobilitetstjenester har erkjent at med økt integrasjon av delte mikromobilitetstjenester i byer verden rundt, er teknologi som hindrer fortauskjøring blitt stadig viktigere.

Gjennom samarbeidet med u-blox har Bird utviklet et robust, integrert sensorsystem som sporer posisjonen med centimeterpresisjon. Ved å kombinere u-blox’ nøyaktige posisjoneringsmodul ZED-F9R med fortauskartlegging på centimeternivå og Birds sett med innebygde sensorer i kjøretøyene, skal det integrerte systemet kunne detektere og hindre kjøring på fortau eller gangveger i sanntid.  

I motsetning til tradisjonelle gps med skybaserte kart som kan ta opptil 15 sekunder å reagere, kan Birds nye løsning f.eks. på en trygg og rask måte stoppe et kjøretøy som er blitt ført opp på et fortau, og tillate brukeren å gå tilbake til vegen eller sykkelstien med kjøretøyet.  

Den nye fortausdeteksjonsteknologien er for tiden under pilottesting i Milwaukee og San Diego i USA, og forventes å bli testet ut i Europa, nærmere bestemt i Madrid, tidlig i 2022.

Oppdateringer om sensorfusjonsløsningen kan du få med deg på Birds blogg om saken.

Allerede i juli varslet Voi om et pilotprosjekt i Northampton i Storbritannia sammen med selskapet Luna, for å gjenkjenne og hindre kjøring på fortau. 

Til forskjell fra Bird, jobber Voi med å integrere en løsning som ved hjelp av et kamera og kunstig intelligens (AI) skal kunne detektere vegfelt og om elsparkesykkelen forlater vegen og over på et fortau, samt om kjøretøyet er parkert ordentlig.

Prototyp av Vois AI-løsning for fortausgjenkjenning.

– Her er Voi først ute, noe vi er veldig stolte av, sier landssjef for Voi i Norge, Christina Moe Gjerde, til Elektronikknett. – Ekspertene i Luna forventer at det er mulig å integrere kamerateknologien for bruk en gang i løpet av 2022, men det er et nitidig arbeid som legges ned. Vi er spente på resultatene fra pilotprosjektet i Storbritannia, sier hun.

Moe Gjerde mener teknologien vil være en stor fordel for både brukere, fotgjengere og myndigheter, men at teknologien må sees i sammenheng med bedre infrastruktur. I Norge er det lov til å kjøre på fortauet med elsparkesykkel i maksimalt seks kilometer i timen. 

– Dersom alternativet er å krige om veien med en bil eller trikk, så foretrekker brukerne våre fortauet. Der kan det oppstå konflikter med gående, så det beste er hvis ikke det er et behov for å være på fortauet. En kombinasjon av flere sykkelveier og denne teknologien vil løse problemet, sier Moe Gjerde. 

Vois prosjekt kan du lese mer om her.

Powered by Labrador CMS