GS Yuasa skal "ta" ettermarkedet i Norge på bil- og båtbatterier. Foto: Automax AS

Batteriprodusent satser på Norge

GS Yuasa går nå sammen med Automax AS inn med mål om å bli nordmenns foretrukne bil- og båtbatteri.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

GS Yuasa har produsert batterier i over hundre år og leverer til merker innen bilindustrien som Toyota, Mitsubishi, Honda, Izuzu, Suzuki,Lexus, BWM, Jaguar, og GM. I dag kunngjør GS Yuasa Battery Nordic at de nå lanserer sine forbrukerprodukter i Norge. 

– Yuasa har tatt babyskritt for å etablere virksomheten i Europa. Nå går vi inn i det norske ettermarkedet, som hittil har vært dominert av et par konkurrenter. Vi ser derfor gode muligheter til å vinne markedsandeler og har som mål å bli landets ledende leverandør av batterier for ettermarkedet, med 15 prosent årlig vekst for Norden. Dette klarte vi i England, der vi nå er den største aktøren. Det samme skal vi klare i Norge. Vi er et stort selskap som alltid investerer langsiktig, sier Sedat Kantur, daglig leder for salg og markedsføring i GS Yuasa Battery Nordic. 

GS Yuasa omsetter for 4,3 milliarder dollar årlig og har totalt 14.217 ansatte i 19 land. Deres norske distributør Automax AS, basert i Oslo, omsatte for 17 millioner NOK i 2020 og rigger nå for ytterligere vekst. 

– Det er et par millioner biler og båter i Norge og derfor er dette spennende. Vi har tradisjonelt jobbet mest med industrien og har ikke hatt tilstedeværelse i ettermarkedet for bil og båt. Derfor oppbemanner vi nå og gleder oss til å ta nye markedsposisjoner. Jeg har besøkt fabrikkene til GS Yuasa tidligere og kan med hånden på hjertet si at dette er produkter som skiller seg ut på kvalitet, sier Harald Kristiansen, salgssjef i Automax AS i en pressemelding. 

I tillegg til bilprodusenter, bruker åtte av ti motorsykkelprodusenter batterier fra GS Yuasa som orginalt.  

Verdens batterimarked ble verdsatt til 113,4 milliarder USD i 2020, ifølge Grand View Research, der bilbatterier sto for 34,29 prosent av batterisalget. Verdien anslås å øke til 310 milliarder USD globalt de neste seks årene.  

Powered by Labrador CMS