Finsk pilotprosjekt for selvkjøring starter i Norge

Den finske bedriften som utvikler programvare for selvkjøring, Sensible 4, har startet klargjøring til pilotprosjekt i Gjesdal i Norge. Dette inkluderer testkjøring under norske vinterforhold og kartlegging av ruten med selvkjørende Toyota-kjøretøy. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Piloten i Gjesdal er en direkte fortsettelse av den forrige FABULOUS selvkjørende piloten i Helsinki forrige vår. Gjesdal-piloten introduserer nye Toyota Proace-kjøretøy, en ny versjon av den autonome kjøreprogramvaren og nye funksjoner for behovsbasert offentlig transport. Som ekstra sikkerhet er det alltid en person ombord kjøretøyet mens det kjører.

FABULOS (Future Automated Bus Urban Level Operation System) er et forsknings- og utviklingsprosjekt for å etablere og levere et systemisk prinsippbevis for automatisk offentlig transport på avsluttende strekning som del av eksisterende transportsystemer i urbane områder, basert på selvkjørende minibusser. FABULOS-prosjektet har mottatt finansiering fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram, Horizon 2020, og pågikk fra 1. januar 2018 til 31. desember 2020. FABULOS-prosjektet har partnere i Estland, Finland, Hellas, Nederland, Norge (Kongsberg, Stavanger og transportoperatøren Kolumbus AS) og Portugal.
Forum Virium Helsinki gjør Helsinki til den smarteste byen i verden sammen med ulike bedrifter, forskningsmiljøet og befolkningen.

fabulos.eu

– Vi har utført forberedelsene våre som planlagt i Gjesdal. Kjøretøyene fungerer bra, sier Sensible 4-prosjektlederen Aleksi Tepponen.

På grunn av koronaviruset tilbrakte de finske medarbeiderne sine første dager i Norge i karantene, før de bega seg ut i det offentlige rom. Piloten starter snart og er planlagt å fortsette til slutten av februar 2021.

Bratt og trangt
Omgivelsene i Norge betyr at det er bratte bakker, åpne veier og trange bygater. For øyeblikket er det aktuelle pilotstedet i Gjesdal, som ligger i nærheten av byen Stavanger, dekket av snø. Barske værforhold er vanligvis et problem for selvkjørende kjøretøy, men dette er noe Sensible 4-programvaren skal takle. Den autonome kjøreprogramvaren til Sensible 4 er den eneste som kan kjøre under alle væreforhold, inkludert snø, sier selskapet.

– Vi gleder oss til å begynne å teste programvaren vår i omgivelser som vi ikke har i Finland. Vi tror ikke at det kommer til å skape problemer for systemet vårt. Disse bilene klarer seg godt i bratte bakker og på snødekte veier, forklarer Tepponen.

Fjernkontrollsenteret ligger i Ålgård. Dette senteret spiller en vesentlig rolle, ettersom det muliggjør fjernhjelp og kundeservice for selvkjørende kjøretøy og passasjerene deres. De tester også ut drift av flåtestyring, som vil kreves i fremtiden når selvkjørende kjøretøy utgjør en betydelig del av den offentlige transporten.

Pilot for fremtidig utvikling av autonom kjøring
I tillegg til Toyota, brukes det også en liten Renault Twizy-basert testkjøretøy i pilotprosjektet. Piloten kjøres i samarbeid med Shotl, i et EU-støttet FABULOS-prosjekt. Sensible 4 arbeider også sammen med Mobility Forus i denne piloten. Den planlagte ruten er 3,3 kilometer lang og kjøres uten passasjerer. 

– Det gleder oss å starte våre første selvkjørende piloter utenlands. Autonom kjøring på åpne veier er en vesentlig del av utprøvingen av programvaren vår og innhenter verdifulle data for fremtidig utvikling, sier, CEO hos Sensible 4, og henviser til to piloter som skal ta til i Norge. I tillegg til FABULOS-piloten i Gjesdal, brukes programvare til Sensible 4 også i Ski utenfor Oslo, til en annen pilot med den offentlige transportøren Ruter, Toyota Motor Europe og Holo.

To piloter som starter i Norge er nok en bekreftelse på at landet ligger i forkant når det gjelder trygge og miljøvennlige mobilitetstjenester. Siden det finnes klar og betydelig fremgang i Norge, skal Sensible 4 komme på markedet med en lokal norsk underleverandør.

Her en videosnutt fra prøvekjøring i Finland:

Powered by Labrador CMS