SMB-barometeret antyder økonomisk bedring, men også behov for endring, ifølge Chris Horne, Azets.

Optimistisk bedriftsbarometer

Fremtiden ser lys ut for nordiske SMB-bedrifter, viser Azets’ første SMB Barometer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Da Europa ble lukket ned i fjor, gikk regjeringene inn for å støtte bedriftene under pandemien. Forståelsen av situasjonen blant SMB (små og mellomstore bedrifter) bedriftene gir derfor en verdifull indikator på den økonomisk tilliten når vi nå kommer ut av det verste av pandemien og de omfattende restriksjonene, heter det i en pressemelding fra Azets, som i dag presenterer ferske tall.

– Det er derfor oppmuntrende å se at SMB selskapene generelt er positive til utsiktene for økonomisk bedring i tiden fremover, skriver de. Det er stor enighet blant selskapene om at det er viktig å omstille seg raskest mulig for å kunne konkurrere, overleve og utvikle seg videre.

Nøkkelfunn:

  • Tilpasningene til verden post-Covid er SMB bedriftenes største mulighet - og trussel
  • SMB bedrifter i Norden fremstår som mye mer oppmerksomme på både muligheten og nødvendigheten av digitalisering og automatisering enn britiske selskaper
  • Mer enn to tredjedeler (68 %) av virksomhetene som svarte på undersøkelsen, sier at de forventer at økonomien vil bli bedre de neste 12 månedene
  • Mer enn halvparten (56 %) av alle bedrifter som deltok i undersøkelsen, sa at de planlegger å investere i virksomheten i løpet av de neste 12 månedene

Små og mellomstore bedrifter er for det meste optimistiske til økonomisk vekst etter pandemien: Nærmere to tredeler av bedriftene forventer økt omsetning i år. Små og mellomstore bedrifter i Finland, Danmark og Sverige er spesielt optimistiske; britiske og norske litt mindre. Om man går mer i detalj, ser man at det er visse forskjeller mellom de ulike bransjene. Bedrifter innen profesjonelle tjenester og teknologi, som har vært relativt motstandsdyktige under pandemien, er mer positive til utsiktene enn de som driver innen detaljhandel, turistnæringen, fritid og transport, som ble hardere rammet.

Nesten to tredjedeler (64 %) regner med at omsetningen vil øke neste år, og over halvparten (54 %) forventer økt fortjeneste. 45 % av bedriftene regner med å investere mer i løpet av de neste 12 månedene. Nok en gang er det SMB-ene i Sverige, Danmark og Finland som er de mest optimistisk. Det er ytterligere positive tegn for SMB selskapenes forventninger til vekst og jobbsituasjon hvor over halvparten (60 %) forventer å rekruttere flere ansatte i løpet av det neste året.

– Covid-19 har utvilsomt skapt noen kontraster i SMB-markedet ettersom noen bransjer har blitt hardt rammet, mens andre blomstrer. Det er rimelig å si at pandemien har vært en akselerator for teknologi, effektivitet og ikke minst ledelse, og tallene fra det norske SMB-markedet viser en klar retning fremover. Vi forventer økt vekst og større investeringsvilje - Norge er klar til å bygge videre på erfaringene det siste året, og effektivisering og digitalisering er nøkkelord her, sier Runar Leite, administrerende direktør i Azets i Norge.

Konsernsjef i Azets, Chris Horne, konkluderer slik: – Vårt første SMB Barometer ble utført mot et uvanlig bakteppe. Etter et år med dyp krise og omveltning; når vi nå ser at vaksinasjonsprogrammet akselererer over hele Europa og begrensninger i nedstengingen begynner å lette, føles utsikten til en økonomisk bedring innen rekkevidde. Samtidig gjenstår mye usikkerhet. Undersøkelsen vår har fremhevet en sta optimisme blant små og mellomstore bedrifter om utsikter til bedring, kombinert med en pragmatisk bevissthet om behovet for å tilpasse seg den "nye normalen" post-Covid.

– Den største muligheten og største trusselen for små og mellomstore bedrifter er å tilpasse sin forretningsmodell etter Covid ved hjelp av teknologi og fleksibelt arbeid, fortsetter Horne.

– De som får til denne overgangen, vil ha en bedre posisjon til å overleve og blomstre. Gitt viktigheten av å sikre at SMB-sektoren fortsetter å tilpasse seg og lykkes når økonomien er tilbake til normalen, peker disse funnene på områder der ytterligere politikk er avgjørende for å gi støtte til bedrifter også etter Covid, avslutter han.

Powered by Labrador CMS