Trond og Sverre Simonsen startet utviklingen av kaffebrenneren som en masteroppgave, med tanke på å lage en kaffebrenner for hjemmemarkedet.

Norsk kaffebrenner-eventyr?

Tandberg- og Tomra-veteran Jan Christian Opsahl og kaffemester Tim Wendelboe skal bidra til et nytt norsk teknologisk eventyr.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

RØST Coffee AS, kjent under varemerke ROEST, gjennomførte i juni en emisjon og aksjesalg mot blant annet næringslivstopp Jan Chr. Opsahl og to ganger verdensmester i kaffe Tim Wendelboe. 

Gjennom emisjonen styrkes selskapet for videre ekspansjon med økt kapital og en solid økning i kompetanse innenfor internasjonal vekst. Selskapet har til nå produsert og solgt over 500 enheter av sin første kaffebrenner, til en totalverdi på over 30 millioner kroner til kunder i mer enn 50 land.

ROEST har til nå operert i et nisjemarked for kvalitetskontroll av kaffe med en batch kapasitet på 100 gram. Deres neste produkt, P2000, er en produksjonsbrenner med en kapasitet på 2 kilo. Med sine innovative løsninger kan P2000 konkurrere med produkter som i dag er fysisk 10 ganger større, og til en brøkdel av kostnaden. P2000 er helelektrisk og er dermed også et miljømessig bedre alternativ enn gassdrevne kaffebrennere.

ROEST P2000 vil produseres fra 2022 og vil ta selskapet inn et marked med flere aktører. Det har derfor vært viktig for selskapet å øke forståelsen for internasjonalt næringsliv. Kompetansen til Jan Chr Opsahl og hans erfaringer fra blant annet Tandberg og Tomra er derfor selve grunnlaget for emisjonen. 

Jan Chr. Opsahl ser på sin side paralleller mellom RØST i dag og Tomra på 1980 tallet, ifølge en pressemelding fra Norsk Kaffeinformasjon. Han burde vite hva han driver med. I en artikkel i Finansavisen fra 2019 går det frem at Opsahl trolig har skapt verdier for omkring 50 milliarder kroner.

All produksjon og utvikling foregår i RØST sine lokaler sentralt i Oslo. Emisjonen var på 6MNOK med en pre money valuation på 60MNOK.

Den prisvinnende norske prøvebrenneren Roest har allerede rukket å vekke internasjonal oppmerksomhet. Nå lanseres en ny funksjon som registrerer kaffebønnenes «første crack» og avslutter brenningen automatisk. Dette er de alene om i verden.

På kaffebrenneriet forvandles råkaffe til velduftende brune bønner, klar for maling og tilberedning. Å brenne kaffen riktig er ikke preget av tilfeldigheter. Før man bestemmer seg for brenneprofil har man vurdert bønnene opprinnelse og egenskaper. Et viktig hjelpemiddel er prøvebrenneren. Med denne kan man brenne små mengder, variere på tid og temperatur helt til man er fornøyd. Så skal det gjenskapes på den store brenneren.

Lytter etter første crack

Lyd er en god indikator på bønnetemperatur under brenning. Det er to temperaturterskler kalt «cracks» som brenneren lytter til. Først vil bønnene sprake som popcorn gjør når det popper, bare roligere. Dette punktet kalles «first crack», og markerer begynnelsen på lysbrenningen. Bønnene har da øket størrelsen med 50%. Når bønnene er medium brent avgir de et «second crack.» Dette er midtpunktet mellom medium og mørk brenning. Mellom første og andre crack ligger de fleste brennerier i Norge.

Trond og Sverre Simonsen startet utviklingen av kaffebrenneren som en masteroppgave, med tanke på å lage en kaffebrenner for hjemmemarkedet.

Røst Coffee har, i samarbeid med universitet i Texas og et annet norsk oppstartsselskap, utviklet teknologi for å lytte etter first crack.

– Dette gir brukeren mer informasjon og det gjør også at kaffebrenneren kan avslutte brenningen automatisk til korrekt tid, forklarer Trond Simonsen. Han og broren Sverre står bak prøvebrenneren. – Dette vil våre kunder kunne spare store ressurser på, da operatøren ikke trenger å følge med under brenneprosessen lenger. Roest er først i verden med dette.

Støtte fra Innovasjon Norge

Trond og Sverre Simonsen er fra Kristiansund. Sverre er sivilingeniør fra NTNU, mens Trond er siviløkonom. Prosjektet startet som en masteroppgave, der planen var å lage en kaffebrenner for hjemmemarkedet. Etter en demonstrasjon for Tim Wendelboe og Morten Wennersgaard høsten 2013, gikk diskusjonen over på prøvebrennere, hvor det hadde skjedd lite utvikling de siste 50 årene.

Litt senere på kvelden hadde Sverre tegnet en grov produktskisse. Et halvt år senere sikret de etablererstøtte gjennom Innovasjon Norge og fikk produsert prototype 1.

Kunder i 50 land

Kundene befinner seg over hele verden med USA, Tyskland og Australia som de største markedene. Asia er på vei opp med utprøving av distribusjonsavtaler i Sør Korea og Thailand. Selskapet forventer å signere distribusjonsavtaler for flere land i løpet av andre halvdel av 2020.

Brenneren koster 5.500 euro, og 98 prosent av salget er utenfor Norge.

– Kundene finner vi blant kaffebrennerier, kafeer og kaffeeksportører, men også kaffeinteresserte privatkunder, sier Sverre.

Powered by Labrador CMS