Danske skoler går for koboter

Danske skoler noterer seg for en boom i robotkjøp: Mer enn 50 utdannelsesinstitusjoner har nå koboter, ifølge en av leverandørene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er 2 år eller eldre

Danmarks største automatiseringshus BILA merker en stadig økende interesse fra hele utdanningssektoren med tanke på å gjøre danskutviklet samarbeidende robotteknologi fra Universal Robots tilgjengelig for elever, lærlinger og studenter. BILA har nå levert koboter til mer enn 50 danske skoler, og 60% av disse har allerede kjøpt mer enn én kobot.

Skoleåret har nettopp startet, og det betyr at mange små roboter også drives rundt skolens laboratorier. Morgendagens ansatte må være kompetente på automatisering.

– Det er faktisk ganske enkelt. Dansk industri får ikke bedre løsninger enn vi har kompetansen til, og hvis vi må ha eksterne konsulenter inne hele tiden, blir det altfor dyrt å automatisere. Derfor er det viktig at bransjens operatører, teknikere og integratorer har kompetanse innen automatisering og robotteknologi, sier førsteamanuensis Helge Glinvad Grøn ved Professionshøjskolen UCN i Aalborg, Hjørring og Thisted.

Skolen har tre koboter fra Universal Robots, innkjøpt siden 2010:

De vil alle leke med, så det er fryktelig mye kjør på dem døgnet rundt. Studentene kan raskt realisere noen ganske avanserte robotprosjekter fordi det er så brukervennlig teknologi. Det fascinerer dem hvor mange alternativer koboter gir. Vår siste robot pakket de ut selv og tok i drift, utdyper Helge Glinvad Grøn.

Arbeidsgivere går for robotferdigheter

På CELF i Nykøbing Falster jobber studentene med å bygge og programmere komplette robotløsninger. Her er faglærer Michael Pedersen sammen med studenten Christian Andersen, som forbereder lærlingprøven.

For ungdommene selv lønner det seg å bli multikunstnere innen automatisering. 98% av automatiseringsteknologene er i arbeid innen tre måneder etter at de har fullført opplæringen.
I Danmark er det også mange praksisplasser for f.eks. automatiserings- og industriteknikerne med teft for roboter, mens det er mangel på praksisplasser for tradisjonelle elektrikere. Det forteller faglærer Michael Pedersen på CELF i Nykøbing Falster:

– Mange bedrifter og arbeidsplasser har ikke roboter, selv om det er den eneste måten vi kan konkurrere med lavlønnsområder. Studentene våre kan tilføre arbeidsgiverne noe og øke automatiseringen i Danmark. Vi har fem UR-koboter fordi de er enkle å håndtere, ikke trenger å være sikkerhetsavskjermede og relativt enkle å komme i gang med, og dette er en fordel når du har studenter som trenger å lære noe fra bunnen av. Vi bruker Universal Robots sin oppstartsguide online, og så er eleven faktisk i gang på egen hånd. Vi kjøpte en gang en robot laget i Tyskland, men vi kom aldri lenger enn å kalibrere den i løpet av 14 dager, og ga den deretter opp, forteller Pedersen.

For skoler gjør det en stor forskjell at koboter koster omtrent en tredjedel av prisen sammenlignet med en tradisjonell industrirobot, fordi det baner vei for flere studenter å få praktisk erfaring med robotteknologi. År for år øker skolenes robotkjøp, sier Lars Skaarup Rasmussen, robotikksjef hos BILA A/S, som i seks år har vært distributør og leverandør av Universal Robots til danske arbeidsplasser og skoler.

Danmarks to nasjonale Videncentre for Automation & Robotteknologi, som arbeider helt fra grunnskolenivå med å kvalifisere fremtidens arbeidskraft, har bidratt til å finansiere en del av skolenes nye robotutstyr. Også til EUC Syd, hvor avdelingsleder for industriutdannelsene, Leif Keller Elsborg og hans kolleger, hvert år utdanner ca. 50 automatiseringsteknikere og ca. 25 industriteknikere: – Det er haugevis med superspennende jobber, for i bransjen er de veldig klar over at dersom vi skal produsere i Danmark også i fremtiden, så er automatisering veien videre. Vi har valgt UR-roboter fordi det har blitt en svært utbredt robot, ikke minst her på produsentens hjemmemarked, og vi må også ha teknologien tilgjengelig for både utdanning og opplæring, sier han.

Se skoleløsninger på ny læringsdag 

Utdannelse og roboter går arm i mekanisk arm. Det mener man også hos Dansk Robot Netværk DIRA, som forventer besøk fra minst 600 elever, studerende og faglærere på en ny læringsdag som de avholder 27. august 2021 i kjølvannet av den årlige industrieventen ROBOTBRAG torsdag 26. august. Fredagen er således målrettet fagskoler, handelshøyskoler, universiteter samt øvrige interesserte studieretninger fra hele landet. Her står relevante fagpersoner til rådighet med opplegg, praktiske implementeringer og demonstrasjoner. 

 

 

Powered by Labrador CMS